FRAN REBRINA – OBRANA DOKTORSKOG RADA
Naslov: Impact of a motorway on multiple terrestrial indicator groups
Utjecaj autoceste na više terestričkih indikatorskih skupina
PETAK, 8. listopada 2021. godine u 12,00 sati
u dvorani Biološkog odsjeka PMF-a –BO1
Povjerenstvo za obranu:
Doc. dr. sc. Mirela Sertić Perić, PMF, Zagreb
Doc. dr. sc. Ivana Pajač Živković, Agronomski fakultet, Zagreb
Izv. prof. dr. sc. Dragan Chobanov, Bugarska akademija znanosti, Institut za istraživanje bioraznolikosti i ekosustava, Bugarska
Zamjena: izv. prof. dr. sc. Renata Matoničkin Kepčija, PMF, Zagreb
Mentor 1: doc. dr. sc. Andreja Brigić, PMF, Zagreb
Mentor 2: Prof. Klaus Reinhold, Sveučilište u Bielefeldu, Njemačka
SAŽETAK
U današnje vrijeme ceste su postale značajan čimbenik promjena u okolišu, no zbog nedostatka istraživanja beskralježnjaci su rijetko uključeni u planove upravljanja. Cilj ovog istraživanja je ispitati utjecaj autoceste i glavnih okolišnih čimbenika na prostornu dinamiku dvaju indikatorskih skupina kukaca, ravnokrilaca i trčaka, uz primjenu taksonomskog i funkcionalnog pristupa analizi zajednica. Kukci su uzorkovani lovnim posudama i kečerom na različitim udaljenostima od autoceste: 10, 25, 50, 100 i 500 m, na travnjačkom staništu u Lici (Hrvatska). Istraživanjem je po prvi put utvrđeno da se taksonomska raznolikost ravnokrilaca s niskofrekventnim zvučnim signalima smanjuje s blizinom autoceste, dok se funkcionalna raznolikost trčaka i ravnokrilaca vezanih uz vegetaciju povećava. Autocesta utječe na zajednice ovih kukaca prvenstveno kroz promjene u strukturi vegetacije, uz značajan utjecaj prometne buke na zajednice ravnokrilaca, uzrokujući promjene u zastupljenosti funkcionalnih značajki poput veličine tijela, tipa prehrane, načina života te preferencija prema tipu staništa i vlažnosti.
Summary
Roads have become major drivers of environmental change, but invertebrates are still neglected in road management due to a lack of research. This study aims to assess the effects of motorway proximity and road-influenced environmental factors on spatial dynamics of two insect indicator groups, orthopterans and ground beetles, adopting both species-based and trait-based approaches to community assembly. Sampling was performed at five distances from a motorway: 10, 25, 50, 100 and 500 m, within a grassland habitat in Lika region (Croatia), using pitfall traps and sweep-net. This research provides the first evidence that major roads reduce taxonomic diversity of orthopterans with low-frequency acoustic signals, while increasing functional diversity of plant-dwelling orthopterans and ground beetles. Motorway proximity affects both groups primarily through changes in vegetation structure, combined with the effects of traffic noise on orthopterans, causing shifts in functional traits related to body size, feeding guild, lifestyle, habitat and moisture preferences.