Terenska nastava 21. stoljeća

Projekt popularizacije prirodnih znanosti i tehnologije uspješno je započet u 2018. godini, nastavljen 2019. i 2020. godine te je pobudio medijski interes te interes obrazovnog sustava. 

Projekt se izvodi u suradnji udruge SURLA iz Samobora, Hrvatskog fizikalnog društva, osnovnoškolskih nastavnika i suradnika iz sustava znanosti. 

Osim znanstvenika, u izvedbu su uključeni i studenti PMF-a Sveučilišta u Zagrebu, a za jednu od radionica (Micro:bit geo) dobivena je i Rektorova nagrada. Do sada je organiziran je niz radionica terenske nastave te četiri Samoborske škole znanosti i tehnologije, dvije ljetne u trajanju 6 dana i dvije zimske u trajanju 3 dana. Treba naglasiti i da projekt nije orijentiran isključivo na provedbu radionica za djecu osnovnoškolskog uzrasta, već se kroz njega izrađuju novi obrazovni sadržaji koji se planiraju na različitim razinama implementirati u formalno ili neformalno obrazovanje.

U okviru projekta rezultati se prezentiraju učiteljima i nastavnicima u osnovnim školama s ciljem da se pojedine ideje implementirane u ovom projektu uvedu u redovitu nastavu. Izvanučionička odnosno terenska nastava smatraju se danas u Europskoj uniji najboljim i najučinkovitijim segmentima obrazovnog sustava. Stoga je i u Hrvatskoj potrebno znatno povećati broj sati terenske nastave u osnovnoj i srednjoj školi.

Projekt je namijenjen djeci iz vrtića i osnovnih škola. Osim toga program je namijenjen odgajateljima i učiteljima kako bi kroz primjere radionica koje vode znanstvenici i stručnjaci upoznali različite aspekte suvremene terenske nastave 21. stoljeća. Program je namijenjen i roditeljima da shvate važnost STEM obrazovanja za budućnost i profesionalni razvoj djece.

Koordinatori projekta:  udruga SURLA (Branimir Lozo, dipl.ing.el.), Hrvatsko fizikalno društvo (izv. prof. dr. sc. Dalibor Paar)

Podrška projektu: Ministarstvo znanosti i obrazovanja (programi popularizacije znanosti), Grad Samobor

U izvedbi pojedinih aktivnosti u okviru projekta sudjelovali su: Samoborski muzej, POU Samobor

U realizaciji projekta u okviru Samoborske škole znanosti i tehnologije u 2019. godini, s aktivnostima iz astronomije su sudjelovale Snježana Horvatić, prof. i Ivana Matić, prof.  (OŠ Bogumila Tonija, Samobor). Plan je da se kada epidemiološki uvjetii dopuste, ove aktivnosti nastave u 2021. godini.

Slika: Aktivnosti iz astronomije u okviru programa (voditeljice Snježana Horvatić i Ivana Matić, prosinac 2019.)

Projekt je nastavljen u 2020. godini te je održana ponovo Samoborska škola znanosti i tehnologije (6 dana u srpnju 2020. i 3 dana online u prosincu 2020.).

Radionica "Potresi" u okviru Samoborske ljetne škole znanosti i tehnologije (srpanj 2020.).

On-line inačica Samoborske zimske škole znanosti i tehnologije (prosinac 2020.)


Samoborski muzej već 5. “Radionicom terenske nastave 21. stoljeća“ postaje mjesto, ne samo na karti Hrvatske, na kome se demonstriraju koncepti suvremenog obrazovanja u Europskoj uniji. Mali samoborski istraživači marljivo su dekodirali genetičke informacije koristeći micro:bit uređaje i time se upoznali sa svjetski značajnim i u hrvatskom obrazovanju slabo zastupljenim područjem suvremene znanosti – bioinformatikom. Genetski kod je temeljni skup pravila koja određuju razvoj, život i reprodukciju živih organizama. Razumijevanje genetskog koda može pridonijeti brojnim znanstvenim područjima. U medicini to su dijagnoza, liječenje i prevencija mnogih bolesti.

Radionicu su u subotu, 13. travnja 2019. vodili Emina Horvat Velić i Bruno Srezović Bijelić, studenti molekularne biologije na zagrebačkom PMF-u. Radionica je održana zahvaljujući doniranoj opremi Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) koji je već i prije dao značajnu potporu samoborskoj djeci kroz suradnju s udrugom SURLA, glavnim inicijatorom ovog i brojnih drugih događanja u Samoboru.

U pozadini „Terenske nastave 21. stoljeća u Samoborskom muzeju“ nalazi se vrlo značajna priča za hrvatsko obrazovanje i odgoj djece. Ono što je bitno u 21. stoljeću je da uz savladavanje temeljnih znanja i vještina za život, djecu treba od vrlo rane dobi dodatno usmjeriti i motivirati u pravcu novih zanimanja – zanimanja 21. stoljeća.
Treba imati na umu da će idućih desetljeća preko 50% zanimanja 20. stoljeća nestati i zamijeniti će ih nova zanimanja koja u većini zahtijevaju potpuno nova znanja i vještine. U preporukama Europske komisije još 2015. godine jasno je rečeno da stručnjaci iz pojedinih područja znanosti i tehnologije trebaju odmah uvoditi nedostajuće sadržaje i metode u europsko obrazovanje, od vrtića do fakulteta. Izbor tema treba biti takav da djecu informira o postojanju mnogih zanimljivih tema i izazovnih problema.

Više na http://www.radiosamobor.hr/2019/04/17/priprema-za-zanimanja-21-stoljeca/

 

Autor: webmaster FO
Popis obavijesti