Terenska nastava 21. stoljeća

Projekt popularizacije prirodnih znanosti i tehnologije uspješno je započet u 2018. godini, nastavljen 2019. i 2020. godine te je pobudio medijski interes te interes obrazovnog sustava. 

Projekt se izvodi u suradnji udruge SURLA iz Samobora, Hrvatskog fizikalnog društva, osnovnoškolskih nastavnika i suradnika iz sustava znanosti. 

Osim znanstvenika, u izvedbu su uključeni i studenti PMF-a Sveučilišta u Zagrebu, a za jednu od radionica (Micro:bit geo) dobivena je i Rektorova nagrada. Do sada je organiziran je niz radionica terenske nastave te četiri Samoborske škole znanosti i tehnologije, dvije ljetne u trajanju 6 dana i dvije zimske u trajanju 3 dana. Treba naglasiti i da projekt nije orijentiran isključivo na provedbu radionica za djecu osnovnoškolskog uzrasta, već se kroz njega izrađuju novi obrazovni sadržaji koji se planiraju na različitim razinama implementirati u formalno ili neformalno obrazovanje.

U okviru projekta rezultati se prezentiraju učiteljima i nastavnicima u osnovnim školama s ciljem da se pojedine ideje implementirane u ovom projektu uvedu u redovitu nastavu. Izvanučionička odnosno terenska nastava smatraju se danas u Europskoj uniji najboljim i najučinkovitijim segmentima obrazovnog sustava. Stoga je i u Hrvatskoj potrebno znatno povećati broj sati terenske nastave u osnovnoj i srednjoj školi.

Projekt je namijenjen djeci iz vrtića i osnovnih škola. Osim toga program je namijenjen odgajateljima i učiteljima kako bi kroz primjere radionica koje vode znanstvenici i stručnjaci upoznali različite aspekte suvremene terenske nastave 21. stoljeća. Program je namijenjen i roditeljima da shvate važnost STEM obrazovanja za budućnost i profesionalni razvoj djece.

Koordinatori projekta:  udruga SURLA (Branimir Lozo, dipl.ing.el.), Hrvatsko fizikalno društvo (izv. prof. dr. sc. Dalibor Paar)

Podrška projektu: Ministarstvo znanosti i obrazovanja (programi popularizacije znanosti), Grad Samobor

U izvedbi pojedinih aktivnosti u okviru projekta sudjelovali su: Samoborski muzej, POU Samobor

U realizaciji projekta u okviru Samoborske škole znanosti i tehnologije u 2019. godini, s aktivnostima iz astronomije su sudjelovale Snježana Horvatić, prof. i Ivana Matić, prof.  (OŠ Bogumila Tonija, Samobor). Plan je da se kada epidemiološki uvjetii dopuste, ove aktivnosti nastave u 2021. godini.

Slika: Aktivnosti iz astronomije u okviru programa (voditeljice Snježana Horvatić i Ivana Matić, prosinac 2019.)

Projekt je nastavljen u 2020. godini te je održana ponovo Samoborska škola znanosti i tehnologije (6 dana u srpnju 2020. i 3 dana online u prosincu 2020.).

Radionica "Potresi" u okviru Samoborske ljetne škole znanosti i tehnologije (srpanj 2020.).

On-line inačica Samoborske zimske škole znanosti i tehnologije (prosinac 2020.)


U Ogulinu je 23. studenog 2018. održano obrazovno događanje za preko tisuću učenika osnovnih škola pod nazivom „Istraživači 21. stoljeća“. Zbog velikog broja sudionika i čak 16 paralelnih interaktivnih i istraživačkih radionica, događanje je održano u školskoj sportskoj dvorani. Cilj događanja je bio djeci, učiteljima i nastavnicima demonstrirati metode i teme suvremenog obrazovanja te pokazati da se u sustavu zaštite prirode, stručnim i znanstvenim ustanovama i strukovnim udrugama nalaze stručnjaci koji imaju već razrađene programe i metode koji su potpuno sukladni najboljem europskom obrazovanju.

Inicijativa za samo događanje je uz podršku Grada Ogulina potekla iz Samobora i može se smatrati proširenjem programa koje je od prošle godine inicirala udruga SURLA te aktivnosti Hrvatskog društva „Znanstveno (STEM/STEaM) obrazovanje od rane dobi – prema suvremenom obrazovanju za zanimanja i građane 21. stoljeća”. Koordinator događanja bio je doc. dr. sc. Dalibor Paar, Branimir Lozo je vodio praktičnu radionicu WoodKnockKnock izvedbi udruge SURLA, Tomica Rubinić i Luka Basrek su radionicama „Kuda ptice lete?“ i „Pogodi tko to pjeva!“ predstavili projekte JU Zeleni prsten Zagrebačke županije, a udruga Breganja iz Bregane (Filip Belak, Marija Čuček i Alen Kirin) je održala radionicu „Čvorologija“. Izv. prof. dr. sc. Nenad Buzjak (predsjednik Speleološkog kluba Samobor) i Dalibor Paar održali su i radionice za učitelje i nastavnike o metodama suvremenog obrazovanja. Ukupno je u izvedbi događanja sudjelovalo čak oko 40 stručnjaka iz 22 ustanove ili strukovne udruge.

“Istraživači 21. stoljeća pred kojima predstoji uzbudljiva budućnost su naša djeca koja prva znanja i vještine stječu u vrtiću i osnovnoj školi. Početkom novog tisućljeća, zahvaljujući velikim iskoracima u istraživanjima kognitivnog razvoja djece, dolazi do značajnih promjena u obrazovanju, posebice u prirodoslovnom kurikularnom području koje je usko vezano uz brojna nova zanimanja 21. stoljeća. Naglasak je na razvoju kompetencija, vještina i trajnih znanja koje učenici mogu dalje primjenjivati u interdisciplinarnom kontekstu. Znanstveno obrazovanje treba svoj djeci od rane dobi bez obzira što će kasnije raditi u životu. Ono se gradi oko tema koje su važne za život i našu budućnost uz pomoć suvremenih metoda baziranih na problemskoj, istraživački orijentiranoj i izvanučioničkoj – terenskoj nastavi” – ističe doc. dr. sc. Dalibor Paar.

Više na http://www.radiosamobor.hr/2018/11/26/samoborci-u-ogulinu-demonstrirali-metode-suvremenog-obrazovanja/

Autor: webmaster FO
Popis obavijesti