Metodika nastave prirode

Repozitorij

Repozitorij je prazan

Anketa

Na ovoj stranici trenutno nije odabrana niti jedna anketa!

Metodika nastave Prirode

Šifra: 227664
ECTS: 3.0
Nositelji: doc. dr. sc. Ivana Kekez
izv. prof. dr. sc. Maja Planinić
prof. dr. sc. Ines Radanović
Izvođači: doc. dr. sc. Ivana Kekez - Seminar
izv. prof. dr. sc. Maja Planinić - Seminar
izv. prof. dr. sc. Mirela Sertić Perić - Seminar

doc. dr. sc. Katarina Jeličić - Metodičke vježbe
izv. prof. dr. sc. Mirela Sertić Perić - Metodičke vježbe
dr. sc. Damir Sirovina , v. pred. - Metodičke vježbe
mr. sc. Marina Tašner - Metodičke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:

1. komponenta

Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 15
Metodičke vježbe 15
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
CILJEVI PREDMETA
Studenti će moći osmisliti nastavu Prirode uz integraciju znanja prirodoslovlja u području biologije, fizike i kemije te poticanje znatiželje i zanimanja za znanost i istraživanje prirode. Bit će sposobni primijeniti odgovarajuće nastavne metode, strategije i tehnike učenja pri poučavanju biologije, fizike i kemije u nastavi Prirode, koje će potaknuti izgradnju i umreževanje temeljnih prirodoslovnih koncepata uz iskustveno učenje, učenje otkrivanjem i istraživačko učenje. U izvedbi nastave Prirode moći će voditi učenike u usvajanju osnovnih prirodoslovnih koncepata na primjerima iz svakodnevnog života te će uz poticanje razvoja vještina potrebnih za izvođenje praktičnih i istraživačkih radova učenika kod njih razvijati prirodoslovnu pismenost i poticati logičko, kritičko i kreativno mišljenje.
PREDAVANJA
1. nastavni predmet Priroda u osnovnoj školi
2. jednostavna istraživanja živih bića i okoliša koja učenici provode prema uputama učitelja
3. rješavanje problema uz terensko istraživanje u nastavi Prirode
4. učenje kroz priču uz poticanje kritičkog mišljenja pri zaključivanju na osnovu iskustva
5. simulacija kao osnova iskustvenog učenja apstraktnih i složenih pojava, procesa i međuodnosa
6. razvijanje znanstvenog zaključivanja o fizičkim pojavama (osmišljanje pokusa, kontrola varijabli, testiranje hipoteza, modeli, formiranje zaključaka, proporcionalno zaključivanje) na razini 5. i 6. razreda
7. razvijanje modela čestične građe tvari; struktura istraživački usmjerenog nastavnog sata
8. uvođenje pojmova vrsta i pretvorbi energije, prijenosa topline i toplinske izolacije kroz pokuse; analiza pretvorbi energije kod svakodnevnih pojava i uređaja
9. vođenje učenika u promatranju i objašnjavanju osnovnih astronomskih pojava (izmjene dana i noći, godišnjih doba, Mjesečevih mijena, gibanja nebeskih objekata)
10. objedinjavanje i analiza stečenih iskustvenih znanja o tvarima i njihovim svojstvima (građa, fizikalna i kemijska svojstva, pretvorbe)
11. usvajanje novih znanja o građi i fizikalnim svojstvima tvari iz neposrednog okruženja (makroskopska razina) kroz učenje otkrivanjem
12. usvajanje novih znanja o kemijskm promjenama tvari iz neposrednog okruženja tijekom gorenja, kuhanja, hrđanja, truljenja, kiseljenja, termičke razgradnje i sl.
13. kemijska svojstva tvari iz kućanstva i njihov utjecaj na zdravlje i okoliš (kiselost, gorivost, otrovnost, biološka razgradivost)
14. ciklički procesi i međuovisnost zakonitosti fizke, kemije i biologije u prirodi
15. integracija fizike, kemije i biologije u poučavanju Prirode.
VJEŽBE
1. promjene životnih uvjeta zraka, vode i tla mjerenjem fizikalno-kemijskih parametara u okolišu
2. osobine živih bića povezane sa zadovoljavanjem potreba, ponašanjem i preživljavanjem živih bića s uvjetima u okolišu
3. uzroci i posljedice onečišćenja zraka, vode i tla te načini zbrinjavanja različitih vrsta otpada
4. osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa
5. hrana kao izvor energije za živa bića i prijenos energije u hranidbenom lancu
6. uvođenje koncepata gustoće i tlaka plina bez korištenja formula; proporcionalno zaključivanje o masi, volumenu i gustoći, pokusi vezani uz tlak i temperaturu zraka
7. pokusi vezani uz razvijanje modela čestične građe tvari
8. pokusi vezani uz pretvorbe energije i istraživanje prijenosa topline kroz različite materijale
9. analiza studentskih opažanja astronomskih pojava, pokusi koji modeliraju osnovne astronomske pojave
10. pokusi i didaktički materijali namijenjeni upoznavanju učeničkih iskustvenih znanja o svojstvima i građi tvari
11. pokusi vezani uz građu i fizikalna svojstva tvari (smjese tvari, agregacijska stanja, taljenje, isparavanje, očvršćivanje, topljivost)
12. uvođenje pojma kemijska promjena na temelju opažanja iz neposrednog okruženja i odabranih pokusa
13. pokusi vezani uz kemijska svojstva tvari i njihovo sigurno korištenje (kiselost, gorivost, eksplozivnost i sl.)
14. organiziranost prirode na konkretnim primjerima razina organizacije
15. međuovisnost žive i nežive prirode.
SEMINAR
oblikovanje nastavnog sata Prirode vezanog uz
1. metodologiju prirodoznanstvenoga istraživanja za istraživanja učenika u 5. i 6. razredu osnovne škole
2. životne uvjete kao polazišta prilagodbama živih bića i utjecaja živih bića na životne uvjete
3. postupke u kontekstu održivoga razvoja te povezanost ljudi s prirodom
4. životna razdoblja čovjeka s naglaskom na pubertet kao razdoblje spolnog sazrijevanja te naglih tjelesnih i psihičkih promjena
5. važnost očuvanja bioraznolikosti te utjecaj neumjerene potrošnje ljudi na ostala živa bića i okoliš
6. čestičnu građu tvari
7. pretvorbe energije
8. prijenos topline i toplinsku izolaciju
9. astronomske pojave
10. učenička predznanja i otkrivanje mogućih pogrešnih shvaćanja o svojstvima tvarima i njihovih promjena
11. građu i fizikalna svojstva tvari na makroskopskoj razini i kruženje tvari u prirodi
12. kemijske promjene iskustveno poznate iz neposrednog okruženja
13. kemijska svojstva tvari, njihovo sigurno korištenje i odgovornu uporaba
14. kruženje tvari i protok energije u živim i neživim sustavima dinamičku ravnotežu koja vlada u prirodnim sustavima.
Literatura:
  1. Metodika prirodoslovlja u nastavi Prirode, Radanović I., Mrvoš Sermek D., Planinić M., Sertić Perić M., Sirovina D., Tašner M., Jeličić F., Merlin SRCE, tekuće godine, moodle.srce.hr.
  2. 77 kemijskih pokusa, Sikirica M., Školska knjiga, Zagreb, 2014..
  3. Skripta iz Metodike nastave fizike 1, Planinić M., objavljeno na platformi Claroline.
Preduvjeti za:
Upis predmeta :
Odslušan : Metodika nastave kemije 1
Odslušan : Praktikum metodike nastave kemije 1
Odslušan : Temeljna vještina poučavanja biologije

Polaganje predmeta :
Položen : Temeljna vještina poučavanja biologije
9. semestar
Obavezni predmet - Redovni Studij - Biologija i kemija; modul: nastavnički
Termini konzultacija:

Upute za nastavu iz kolegija METODIKA...

Upute za METODIKU NASTAVE PRIRODE studenti će dobiti u četvrtak 3. listopada 2024. u 17.00 sati na prvom predavanju.

Predavanja Modula Biologija počinju u ČETVRTAK 3. LISTOPADA 2024. nakon uvodnih napomena (Kraš).

Nastava će se odvijati u 3 modula (Biologija, Fizika, Kemija) u trajanju od po 4 tjedna nastave na svakom od odgovarajućih Odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta te zajedničkog završnog seminara i priprema za njegovu izvedbu. U modul Biologija je uključena i terenska nastava na Jarunu.

Detaljne upute uz nastavu i informacija o mjestima i vremenima održavanja pojedinog dijela nastave (u skladu s rasporedom za studij i prema dogovoru) studenti će dobiti u okviru uvodnog predavanja koje će se održati u ČETVRTAK 3. LISTOPADA 2024. u 17.00 sati.

Za uspješno savladavanje kolegija neophodno je upisati na Merlinu (SRCE http://moodle.srce.hr/2024-2025) kolegij Metodika nastave Prirode, gdje će studenti dobiti sve detaljne upute i potrebne nastavne materijale.

Prva predavanja Modula Biologija započinju u ČETVRTAK 3. LISTOPADA 2024. (KRAŠ – Predavaonica 2 – soba 206 ili Praktikum 1 / Kraš soba 201 (Ravnice 48, 2. kat), nakon uvodnih napomena uz predmet.

Dolazak na predavanja i pohađanje praktikuma te izvršenje zadataka uz predmet su obavezan uvjet za pristupanje ispitu.

Autor: Ines Radanović
Popis obavijesti