CILJ KOLEGIJA:  
Upoznati studente s tijelima Sunčevog sustava, posebice s planetima. 
U tu svrhu potrebno je: 
- definirati tijela u Sunčevom sustavu, njihov međusobni raspored i udaljenost među njima, 
- opisati unutrašnje strukture planeta, te diskutirati sličnosti i razlike, 
- prikazati površine planeta i objasniti relevantne fizikalne procese, 
- opisati planetarne atmosfere, i njihove interakcije sa Sunčevim zračenjem, 
- diskutirati uvjete za razvoj ekstrasolarnih planeta. 
 
NASTAVNI SADRŽAJ: 
Osnovne karakteriste Sunčevog sustava. Sunce kao zvijezde. Astronomski podatci o planetima, satelitima i malim tijelima Sunčeva sustava. Orijentacija na nebeskoj sferi. Precesija. Sustav Zemlja-Mjesec. Unutrašnja građa planeta. Planetarne atmosfere. Planetarne površine. Međudjelovanje planeta sa Suncem. Termički režim u Sunčevu sustavu i vlastiti planetski izvori energije. Planetska kozmogonija i ekstrasolarni planeti. 
 
PLAN I PROGRAM KOLEGIJA: 
1. Uvod u Sunčev sustav: Sunce, planeti, kometi, meteori, trans Neptunski objekti, kometi. Jedinice za mjerenje udaljenosti u Sunčevom sustavu, raspodjela mase u Sunčevom sustavu, veličine. 
2. Osnove Sunca kao zvijezde. Evolucija Sunca. Fizikalne razlike zvijezda i planeta. 
3. Astronomski podatci o planetima, satelitima i malim tijelima Sunčeva sustava. 
4. Elementi putanja. Vremenske promjene putanjskih elemenata i fizikalna objašnjenja tih promjena. 
5. Fizikalno objašnjenje precesije i nutacije. 
6. Orijentacija na nebeskoj sferi: sustav horizonta i ekvatorijalni sustav. Siderička i sinodička vremena.  
7. Dinamika sustava Zemlja-Mjesec. Promjena udaljenosti Zemlje i Mjeseca. Teorije nastanka Mjeseca. 
8. Unutrašnja građa planeta. Usporedba unutrašnjosti planeta Zemaljske skupine i Jupiterove skupine.  
9. Planetarne atmosfere. Usporedba atmosfera planeta Zemaljske skupine i Jupiterove skupine. 
10. Planetarne površine. Usporedba planetarnih površina. 
11. Vulkanizam u sunčevom sustavu. 
12. Razna međudjelovanja planeta sa Suncem - utjecaj na magnetska polja planeta, atmosfere planeta, površine planeta. 
13. Termički režim u Sunčevu sustavu i vlastiti planetski izvori energije. 
14. Teorije nastanka Sunčevog sustava. 
15. Ekstrasolarni planeti. Otkriće ekstrasolarnih planeta. Primjena znanja o Sunčevom sustavu za otkrivanje i razumijevanje nastanka planeta oko drugih zvijezda. 
 
NAČIN UČENJA: 
Proučavanje literature, slušanje izlaganja, priprema i diskusija seminarskih radova. 
 
METODE POUČAVANJA: 
Izlaganja, individualne i grupne rasprave, konzultacije. 
 
UVJETI ZA POTPIS: 
Prisutnost na nastavi 70%. 
 
NAČIN PROVJERE ZNANJA I POLAGANJA ISPITA: 
Kraće prezentacije/izvješća seminarskog rada tijekom semestra, izlaganje seminarskog rada i usmeni ispit. 
Ispit se sastoji od: 
1. završnog izlaganja i diskusije seminarskog rada 
2. usmenog ispita 
Ad 1. student mora uspješno prezentirati izabranu temu seminarskog rada, vjerodostojno pristupiti diskusiji prezentiranog materijala i uspješno odgovarati na pitanja nastavnika i/ili drugih studenata. 
Izlaganje i diskusija seminarskog rada uvjet su za pristupanje usmenom ispitu. 
Vrijeme izlaganja oko 20 minuta, a predviđeno trajanje diskusije je oko 10 minuta. 
Ad 2. Usmeni ispit se sastoji od 2-3 pitanja iz cjelokupnog gradiva kolegija. Vrijeme provjere 
je oko 30 minuta. 
Završna ocjena temelji se na postignutim rezultatima iz seminarskog rada i usmenog djela 
ispita 
                                 | 
                            
                                                                            
                                
                                
                                                                                                                        - McFadden, A., Weissman, P., Torrence, V. J.: Encyclopedia of the Solar System Second edition, Elsevier Amsterdam, 2007.
 
                                                                                                                                                                - de Pater, I., Lissauer, J.J.: Planetary Sciences, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
 
                                                                                                             
                                 |