Anketa

Na ovoj stranici trenutno nije odabrana niti jedna anketa!

Terenska nastava

Šifra: 40928
ECTS: 2.0
Nositelji: prof. dr. sc. Dražen Balen
prof. dr. sc. Marija Gligora Udovič
Izvođači: prof. dr. sc. Marijan Kovačić - Terenske vježbe
doc. dr. sc. Marin Mićunović - Terenske vježbe
Jura Sabolek , univ. mag. geogr. - Terenske vježbe
Prijava ispita: Studomat
Engleski jezik:

1,0,0

Nastava se odvija na hrvatskom jeziku u svim svojim elementima, a stranim studentima koji su pridruženi mješovitoj grupi nudi se mogućnost savladavanja predmeta pomoću dodatnih izravnih konzultacija s nastavnikom i asistentima na engleskom jeziku. Pri tome, nastavnik stranog studenta upućuje na odgovarajuću literaturu na engleskom jeziku te mu osigurava mogućnost polaganja predmeta na engleskom jeziku.
Opterećenje:

1. komponenta

Vrsta nastaveUkupno
Terenske vježbe 120
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Upoznati i usvojiti: i) metode uzorkovanja slatkovodnih algi i beskralježnjaka u tekućim i stajaćim staništima i kopnene entomofaune; ii) principe determinacije slatkovodnih algi i beskralježnjaka, iii) biološke metode procjene stanja vodnih tijela, iv) metode određivanja abiotičkih obilježja vode.
Stjecanje znanja o značajkama i vrstama magmatskih, sedimentnih i metamorfnih stijena te o pristupima tumačenju procesa njihova postanka. Studenti uče kako opažati, studirati i bilježiti značajke u stijenama. Opažane pojave razumiju se kao dio geološke građe i evolucije širega prostora. Cilj uključuje i pouku o osnovnim terenskim metodama uzorkovanja magmatskih, sedimentnih i metamorfnih stijena, opremi i alatima te principe korištenja terenskih klasifikacija i odredbi stijena na terenu.
Stjecanje osnovnih znanja i vještina o: metodama, tehnikama i organizaciji terenskog rada u geomorfologiji, upotrebi topografskih karata pri kretanju na terenu, prepoznavanju različitih procesa i oblika u reljefu, geomorfološkog kartiranja i interpretaciji geomorfološke evolucije prostora.

Sadržaj kolegija:
Biologija
Značajke zajednica planktona, perifitona i bentosa u vodama na kopnu i sakupljanje njihovih uzoraka.
Fizičko-kemijska obilježja stajaćica i tekućica. Metode mjerenja fizičko-kemijskih limnoloških parametara.
Bioraznolikost i ekologija terestričkih i akvatičkih beskralježnjaka.
Bioraznoliost i ekologija slatkovodnih algi.
Procjena kakvoće vode temeljem analize biološke komponente.
Geologija
Obilazak pogodnih izdanaka i kamenoloma s različitim tipovima magmatskih, sedimentnih i metamorfnih stijena. Određivanje osnovnih teksturnih i strukturnih karakteristika stijena. Makroskopska analiza mineralnog sastava i strukture. Rad na terenu uključuje profiliranje, snimanje geoloških stupova, uzorkovanje orijentiranih uzoraka stijena, pisanje dnevnika, izvođenje sinteza i rekonstrukcija na temelju terenskih podataka. Mjerenje geološkim kompasom.
Geografija
Elementi i upotreba topografske karte, određivanje koordinata, upotreba kompasa i GPS-a, kretanje po zadanoj ruti, orijentacija na terenu, topografski profili, nagibi, prepoznavanje geomorfoloških oblika i procesa na terenu, morfografski elementi reljefa, morfogenetska obilježja reljefa (krški, padinski, fluvijalni i fluviodenudacijski), geomorfološko kartiranje, ucrtavanje geomorfološkog sadržaja na topografsku kartu.

Ishodi učenja:
(i) Detaljno teorijsko znanje savladano na kolegijima prve godine i kritično razumijevanje teorije i načela studenti će vješto iskoristiti u terenskom radu. Steći će osnovna znanja i vještine za učinkovito vladanje metodama i alatima u složenim terenskim zadatcima i moći pokazati inovativnost u odnosu prema korištenim metodama.
(ii) Aktivnim pripremanjem i sudjelovanjem u terenskoj nastavi studenti će steći osnove za sagledavanje i rješavanje problema koji se temelje na istraživanju povezujući znanja iz interdisciplinarnih polja.
(iii) Studenti kao ishod učenja također razvijaju i nove vještine kao odgovor na nova znanja i tehnike.
(iv) Pokazuju kritičko razmišljanje u rješavanju problema uključujući informacije iz stručnih izvora. Pokazuju iskustvo u uzajamnom djelovanju u istraživačkom složenom okruženju.
(v) Po završetku kolegija studenti će razviti sposobnosti analitičkog i kritičkog promišljanja i korištenja usvojenih informacija, povećati će komunikacijske sposobnosti, sposobnosti uvažavanja i razvijanja prihvaćanja različitosti, uz promišljanje vlastitog vrijednosnog okvira.
Literatura:
  1. John, D.M., Whitton, B.A., Brook, A.J., (2002): The freshwater algal flora of the British isles. Natural History Museum. Cambridge University.
    Cox, E.J. (1996): Identification of Freshwater Diatoms from Live Material, Chapman and Hall, London.
    Nilsson A. (1996): Aquatic Insects of North Europe 1. Apollo Books, Stenstrup, 274 pp.
    Nilsson A. (1997): Aquatic Insects of North Europe 2. Apollo Books, Stenstrup, 440 pp.
    Habdija, I; Primc-Habdija, B; Radanović, I; Vidaković, J; Kučinić, M; Špoljar, M; Matoničkin, R; Miliša, M. (2004): Protista-Protozoa i Metazoa-Invertebrata funkcionalna građa i praktikum. Meridijani, Samobor
    Balen, D. (2007): Oprema za terensku nastavu (https://www.pmf.unizg.hr/geol/predmet/ternas)
    Freeman, T. (1999): Procedures in Field Geology. Blackwell Science, str. 95.
    Gams I. Zeremeski M., Marković M., Lisenko S., Bognar, A. (1985): Uputstvo za izradu detaljne geomorfološke karte 1: 100 000.
4. semestar
Obavezni predmet - Redovni Studij - Znanosti o okolišu
Termini konzultacija:

Polazak na Terensku nastavu u ponedjeljak, 25.5.2015. u 8h ispred Mimare (Rooseveltov trg). Potrebno je doći ca. 30 min ranije i pomoći prenesti zajedničke stvari iz zgrade Biološkog odsjeka do busa.

Uzeti hranu i VODU za prvi dan!!! Biti spreman za rad na terenu (pripremiti si mali ruksak sa svim potrebnim stvarima za rad da se ne otvara bunker svako malo). Dolazak na Jankovac oko 18 h.

 

Autor: Dražen Balen
Popis obavijesti

Repozitorij