Anketa

Na ovoj stranici trenutno nije odabrana niti jedna anketa!

Terenska nastava

Šifra: 40928
ECTS: 2.0
Nositelji: prof. dr. sc. Dražen Balen
prof. dr. sc. Marija Gligora Udovič
Izvođači: prof. dr. sc. Marijan Kovačić - Terenske vježbe
doc. dr. sc. Marin Mićunović - Terenske vježbe
Jura Sabolek , univ. mag. geogr. - Terenske vježbe
Prijava ispita: Studomat
Engleski jezik:

1,0,0

Nastava se odvija na hrvatskom jeziku u svim svojim elementima, a stranim studentima koji su pridruženi mješovitoj grupi nudi se mogućnost savladavanja predmeta pomoću dodatnih izravnih konzultacija s nastavnikom i asistentima na engleskom jeziku. Pri tome, nastavnik stranog studenta upućuje na odgovarajuću literaturu na engleskom jeziku te mu osigurava mogućnost polaganja predmeta na engleskom jeziku.
Opterećenje:

1. komponenta

Vrsta nastaveUkupno
Terenske vježbe 120
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Upoznati i usvojiti: i) metode uzorkovanja slatkovodnih algi i beskralježnjaka u tekućim i stajaćim staništima i kopnene entomofaune; ii) principe determinacije slatkovodnih algi i beskralježnjaka, iii) biološke metode procjene stanja vodnih tijela, iv) metode određivanja abiotičkih obilježja vode.
Stjecanje znanja o značajkama i vrstama magmatskih, sedimentnih i metamorfnih stijena te o pristupima tumačenju procesa njihova postanka. Studenti uče kako opažati, studirati i bilježiti značajke u stijenama. Opažane pojave razumiju se kao dio geološke građe i evolucije širega prostora. Cilj uključuje i pouku o osnovnim terenskim metodama uzorkovanja magmatskih, sedimentnih i metamorfnih stijena, opremi i alatima te principe korištenja terenskih klasifikacija i odredbi stijena na terenu.
Stjecanje osnovnih znanja i vještina o: metodama, tehnikama i organizaciji terenskog rada u geomorfologiji, upotrebi topografskih karata pri kretanju na terenu, prepoznavanju različitih procesa i oblika u reljefu, geomorfološkog kartiranja i interpretaciji geomorfološke evolucije prostora.

Sadržaj kolegija:
Biologija
Značajke zajednica planktona, perifitona i bentosa u vodama na kopnu i sakupljanje njihovih uzoraka.
Fizičko-kemijska obilježja stajaćica i tekućica. Metode mjerenja fizičko-kemijskih limnoloških parametara.
Bioraznolikost i ekologija terestričkih i akvatičkih beskralježnjaka.
Bioraznoliost i ekologija slatkovodnih algi.
Procjena kakvoće vode temeljem analize biološke komponente.
Geologija
Obilazak pogodnih izdanaka i kamenoloma s različitim tipovima magmatskih, sedimentnih i metamorfnih stijena. Određivanje osnovnih teksturnih i strukturnih karakteristika stijena. Makroskopska analiza mineralnog sastava i strukture. Rad na terenu uključuje profiliranje, snimanje geoloških stupova, uzorkovanje orijentiranih uzoraka stijena, pisanje dnevnika, izvođenje sinteza i rekonstrukcija na temelju terenskih podataka. Mjerenje geološkim kompasom.
Geografija
Elementi i upotreba topografske karte, određivanje koordinata, upotreba kompasa i GPS-a, kretanje po zadanoj ruti, orijentacija na terenu, topografski profili, nagibi, prepoznavanje geomorfoloških oblika i procesa na terenu, morfografski elementi reljefa, morfogenetska obilježja reljefa (krški, padinski, fluvijalni i fluviodenudacijski), geomorfološko kartiranje, ucrtavanje geomorfološkog sadržaja na topografsku kartu.

Ishodi učenja:
(i) Detaljno teorijsko znanje savladano na kolegijima prve godine i kritično razumijevanje teorije i načela studenti će vješto iskoristiti u terenskom radu. Steći će osnovna znanja i vještine za učinkovito vladanje metodama i alatima u složenim terenskim zadatcima i moći pokazati inovativnost u odnosu prema korištenim metodama.
(ii) Aktivnim pripremanjem i sudjelovanjem u terenskoj nastavi studenti će steći osnove za sagledavanje i rješavanje problema koji se temelje na istraživanju povezujući znanja iz interdisciplinarnih polja.
(iii) Studenti kao ishod učenja također razvijaju i nove vještine kao odgovor na nova znanja i tehnike.
(iv) Pokazuju kritičko razmišljanje u rješavanju problema uključujući informacije iz stručnih izvora. Pokazuju iskustvo u uzajamnom djelovanju u istraživačkom složenom okruženju.
(v) Po završetku kolegija studenti će razviti sposobnosti analitičkog i kritičkog promišljanja i korištenja usvojenih informacija, povećati će komunikacijske sposobnosti, sposobnosti uvažavanja i razvijanja prihvaćanja različitosti, uz promišljanje vlastitog vrijednosnog okvira.
Literatura:
  1. John, D.M., Whitton, B.A., Brook, A.J., (2002): The freshwater algal flora of the British isles. Natural History Museum. Cambridge University.
    Cox, E.J. (1996): Identification of Freshwater Diatoms from Live Material, Chapman and Hall, London.
    Nilsson A. (1996): Aquatic Insects of North Europe 1. Apollo Books, Stenstrup, 274 pp.
    Nilsson A. (1997): Aquatic Insects of North Europe 2. Apollo Books, Stenstrup, 440 pp.
    Habdija, I; Primc-Habdija, B; Radanović, I; Vidaković, J; Kučinić, M; Špoljar, M; Matoničkin, R; Miliša, M. (2004): Protista-Protozoa i Metazoa-Invertebrata funkcionalna građa i praktikum. Meridijani, Samobor
    Balen, D. (2007): Oprema za terensku nastavu (https://www.pmf.unizg.hr/geol/predmet/ternas)
    Freeman, T. (1999): Procedures in Field Geology. Blackwell Science, str. 95.
    Gams I. Zeremeski M., Marković M., Lisenko S., Bognar, A. (1985): Uputstvo za izradu detaljne geomorfološke karte 1: 100 000.
4. semestar
Obavezni predmet - Redovni Studij - Znanosti o okolišu
Termini konzultacija:

INFORMACIJE I UPUTE ZA TERENSKU NASTAVU

(12. - 16. 6. 2023.)

1. Polazak 12. 6. 2023. u 8.00 sati – tvornica „Kraš“ na Ravnicama

2. Ponijeti osobnu i zdravstvenu iskaznicu; ponijeti VODU za piće (ca. 2l)

3. Ponijeti adekvatnu odjeću i obuću za suho i/ili kišno vrijeme (kape, kišne kabanice/kišobrani, čvrsta obuća, sredstva za zaštitu od sunca....);

4. Ponijeti ruksak, vrećice za uzorke, flomaster za označavanje uzoraka, trokut, pisaći pribor, čvrstu bilježnicu za vođenje terenskog dnevnika i potrebne priloge za terensku nastavu  (vidjeti repozitorij kolegija);

5. Ponijeti geološki čekić i lupu (povećanja 10x, dovoljno je nekoliko lupa), te eventualno zaštitne naočale (bez čekića i lupe nije moguć rad na terenu). Upotreba "običnog" tesarskog čekića se ne preporučuje zbog mogućnosti njegova pucanja i ozljeđivanja korisnika;

6. Ponijeti hranu i vodu za prvi dan do večere u smještaju u Velikoj (polupansion) i/ili novac za kupnju hrane za ručak za sve dane;

7. U smještaju se ponašati striktno prema kućnom redu. Svako narušavanje kućnog reda imati će za posljedicu udaljavanje sa terenske nastave, a svaka eventualna počinjena šteta biti će podmirena iz osobnih sredstava počinioca;

8. Terenska nastava je pokazno-teorijskog, a dijelom i radno-praktičnog karaktera. Na svakoj točki promatranja potrebno se orijentirati na topografskoj i geološkoj karti, potrebno je voditi pisane bilješke, potrebno je uzorkovati i/ili fotografirati izdanke promatranih stijena, označiti uzorke, označiti njihove pozicije na karti, unijeti podatke o njima u terenski dnevnik, te ih ponijeti sa sobom. Prilikom hodanja terenom, potrebno se držati u grupi, a ne zaostajati, jer se u protivnom pri dolasku na točku promatranja zaostali kolege moraju čekati, a što nepotrebno i nekolegijalno produžuje boravak na točki promatranja.

Za sve ostale upite, stojimo Vam na raspolaganju.

Voditelji terenske nastave

Autor: Dražen Balen
Popis obavijesti

Repozitorij