Obavijesti

Dana 13. listopada 2017. godine održat će se na Kemijskom odsjeku PMF-a cjelodnevni skup namijenjen predloženim članovima DP kemija za Natjecanje iz kemije u 2017./2018.

Cilj skupa je unaprjeđenje ispitnih materijala kroz sve tri razine natjecanja (školsko, županijsko i državno) i neposredno utjecanje na kvalitetu evaluacije učeničkih postignuća u nastavnom procesu cijelog formalnog obrazovnog sustava osnovne i srednje škole za nastavni predmet Kemija.

Teme i aktivnosti skupa kroz predavanja i radionice su:

  1. Analiza zadataka s prošlogodišnjeg Natjecanja
  2. Sastavljanje i pisanje zadataka za Natjecanje iz kemije i tehničko uređenje zadaće
  3. Recenzija zadataka za Natjecanje iz kemije – primjeri loše prakse

Predavači / voditelji radionica: prof. dr. sc. T. Cvitaš (HKD), dr. sc. Vlasta Allegretti Živčić (HKD), izv. prof. Draginja Mrvoš-Sermek, (Kemijski odjek PMF-a Sveučilišta u Zagrebu i PRIMATEH-Kemija).

Autor: Draginja Mrvoš-Sermek

Stručni skup namijenjen voditeljima ŽSV-a učitelja i nastavnika kemije u osnovnim i srednjim školama Grada Zagreba, Zagrebačke, Sisačko-moslavačke te Požeško-slavonske, Virovitičko-podravske, Brodsko-posavske, Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske županije održan je 08. 09. 2017. u prostorijama AZOO, Donje Svetice 38, Zagreb.

Jedan od ciljeva Skupa bio je i rasprava o prijedlozima za poboljšanje rada županijskih stručnih vijeća te aktualnostima iz struke i metodike nastave kemije.  Realizacija tog dijela Skupa je provedena u suradnji sa suradnicima PRIMATEH (Kemija) kroz radionicu i konkretne primjere na temu: ULOGA POKUSA U NASTAVI KEMIJE – PRIMJER METODIČKOG SCENARIJA (izv. prof. dr. sc. D. Mrvoš-Sermek).

Radionica je ponuđena voditeljima ŽSV-a kao ogledni primjer mogućih aktivnosti u radu njihovih ŽSV-a ili pozvana radionica tijekom tekuće školske godine.

 

Prvi poziv je sudjelovanje na Županijskom stučnom vijeću-kemija, Grad Zagreb, Zagrebačka županija – gimnazije koje će se održati 16. 10. 2017. u V. gimnaziji, Klaićeva 1 u Zagrebu, s početkom u 19:00 sati.

Autor: Draginja Mrvoš-Sermek

Dana 31. kolovoza 2017. godine održan je na Kemijskom odsjeku PMF-a cjelodnevni međužupanijski skup  namijenjen učiteljima i nastavnicima kemije - pripravnicima i njihovim mentorima u osnovnim i srednjim školama (županija Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Sisačko-moslavačka,  Varaždinska, Međimurska, Koprivničko-križevačka, Bjelovarsko-bilogorska, Virovitičko-podravska, Požeško-slavonska, Brodsko-posavska, Osječko-baranjska, Vukovarsko-srijemska i Grada Zagreba). Skupu je nazočilo 30 sudionika.

Cilj skupa bio je unaprijediti nastavnu praksu i sustav izobrazbe nastavnika u stvarnom radnom okruženju, kako mentora dodjeljenih pripravnicima tako i njih samih. Uočeno je da mnogi pripravnici nemaju adekvatnu pomoć u sustavu zbog rada u više škola, jer škole nemaju nastavnika kemije koji bi mogao biti mentor pripravniku, jer pristupnici ulaze u sustav s neadekvatnim pedagoško-didaktičkoi metodičkim obrazovanjem stečenim van ustanova s dopunicama za metodiku nastavnog predmeta i sl.

Teme i aktivnosti skupa kroz predavanja i radionice su bile:

  1. Primjena alata za izradu video obrazovnih sadržaja
  2. Priprema za ogledni nastavni sat – primjeri dobre nastavne prakse
  3. Upute za praćenje i analizu nastavnog sata
  4. Metodičke smjernice pripravnicima i mentorima – stručna terminologija
  5. Razmjena iskustava mentora u radu s pripravnicima - panel rasprava

Predavači / voditelji radionica: Jelena Valčić, CARNet; izv. prof. dr. sc. D. Mrvoš-Sermek, Kemijski odsjek PMF-a Sveučilišta u Zagrebu; mr. Olgica Martinis, viša savjetnica iz kemije AZOO, izv. prof. dr. sc Nenad Judaš, Kemijski odsjek PMF-a Sveučilišta u Zagrebu

Autor: Draginja Mrvoš-Sermek

„25. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera (25HSKIKI) s međunarodnim sudjelovanjem “ koji se održao od 19.4. do 22.4.2017. g. u hotelu Valamar Diamant u Poreču u organizaciji Hrvatskog kemijskog društva (HKD) i Hrvatskog društva kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI) bio je najveći skup znanstvenika, sveučilišnih i školskih nastavnika te profesionalaca kemijske struke u Hrvatskoj. Cilj Skupa bio je  pružiti mogućnost susreta, razgovora i promotivnog foruma za znanstvenike, inženjere, gospodarstvenike, nastavnike i sve vrste stručnjaka koji djeluju u polju kemije, kemijskog inženjerstva i srodnih znanstvenih disciplina.

Program 25HSKIKI uključivao je uz velik broj znanstvenih i stručnih sekcija i cjelodnevnu Obrazovnu sekciju (21. travnja 2017.) namijenjenu osnovnoškolskim i srednjoškolskim nastavnicima kemije. Aktivnosti su se odvijale u hotelskoj dvorani (predavanja) i Srednjoj školi Mate Balota u Poreču (radionice).

Središnje teme Obrazovne sekcije koje su se odvijale kroz 6 predavanja (plenarno, dva pozvana i tri kratka priopćenja, četiri radionice te posterska priopćenja bile su:

1. Konceptualni pristup poučavanju kemije

2. Istraživačko učenje u nastavi kemije

3. Motivacijske aktivnosti u nastavi kemije/uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT) u nastavi

4. Primjeri dobre nastavne prakse poučavanja kemije (interdisciplinarna nastava, diferencirana nastava)

 

Skupu je nazočilo oko 80 učitelja i nastavnika kemije iz cijele zemlje. Detaljnije o Programu  Obrazovne sekcije na  http://25hskiki.org/hr/obrazovanje/.

Kniga sažetaka dostupna na http://25hskiki.org/wp-content/uploads/2017/05/25HSKIKI-Book_of_abstracts_web.pdf

 

Iz aktivnosti Obrazovne sekcije izdvajamo radionicu održanu u suorganizaciji PRIMATEHA (Kemija) i sponzora radionice HSM-informatika u koju je bilo uključeno oko 40 sudionika. U priloženom sažetku nalaze se detalji aktivnosti.

It’s time for something new – Labdisc

Vrijeme je za nešto novo – Labdisc

Željko Čačinović,1 Jelena Jelinic1  i Draginja Mrvoš-Sermek2

1HSM informatika, Zagreb, Hrvatska

2Kemijski odsjek, Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

E-pošta: zeljko.cacinovic@hsm.hr i mrvos@chem.pmf.hr

Početak obrazovanja kemije, fizike i biologije započinju učenici u dobi kada su već iskustveno ovladali mnogim vještinama informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT). To dragocjeno učeničko znanje gotovo se ne stavlja u kontekst ovladavanja nastavnih sadržaja prirodoslovnih predmeta, jer su još slabo i nesustavno razvijeni kvalitetni didaktički materijali, pribor i sredstva za njihovu primjenu. Primarno obrazovanje nastavnika (jer su obrazovani u drugačijem tehnološkom okruženju), materijalne mogućnosti obrazovnih ustanova i djelovanje u sustavu gdje integrirano poučavanje koncepata nije još dovoljno razvijeno, zapreke su za brže uvođenje i primjenu IKT−ih nastavnih pomagala. Treba napomenuti da ni mladi nastavnici nisu imali previše prilike upoznati niti koristiti takvu didaktičku tehnologiju tijekom studija. Sredstvima sve brojnijih projekata iz Europskog socijalnog fonda škole se opremaju suvremenijim nastavnim pomagalima, ali većina opreme i predloženih kurikula prirodoslovne skupine nastavnih predmeta namijenjena je izbornim sadržajima. Nove tehnologije ne smiju zaobilaziti redovito formalno obrazovanje prirodoslovlja, a napori u usvajanju novih nastavnih pomagala i materijalna potpora tim nastojanjima neminovno će se događati. [1-2] Prilog tome je i ova radionica gdje će nastavnici moći upoznati i neposredno raditi s interaktivnim mjernim uređajem Labdisc.

Labdisc mjerni uređaji su mali i prenosivi, te sadrže senzore prikladne za izvođenje većine mjerenja koja se provode u sklopu nastave kemije, fizike i biologije primjerene grupnom ili individualnom radu i učenju otkrivanjem. Postoji nekoliko različitih mjernih uređaja u paketu i svaki je prikladan za različite potrebe nastave ili prostora. GENSCI je uređaj koji obuhvaća senzore prikladne za nastavu fizike i kemije, dok su PHYSIO i ENVIRO prilagođeni nastavi fizike i biologije odnosno ekologije. [3] Predloženi didaktički materijali uz Labdisc mogu biti samo poticaj razvoju vlastitih pokusa i istraživanja u nastavi, a e-dostupna iskustava nastavnika diljem svijeta su mnogobrojna. Tijekom radionice predviđena je provedba/demonstracija sljedećih pokusa: temperatura zone plamena svijeće, vodljivost vodenih otopina različitih tvari i različitih koncentracija, uporaba pH-metra u različitom nastavnom kontekstu, uporaba kolorimetra, Boyle-Mariotteov zakon, slobodni pad i dr.

Primjena ovakvih mjernih uređaja u nastavi zajedno sa softverom koji omogućava detaljniju analizu podataka na računalu, ali i na učeničkim tabletima ili mobitelima, predstavlja učenicima dodatnu motivaciju a nastavniku ostavlja vrijeme za diskusiju i komunikaciju.

Reference

[1] R. Bybee, Technology and Engineering Teacher 70 (2010) 30−35.

[2] https://www.e-skole.hr/hr/

[3]https://www.e-skole.hr/wp-content/uploads/2016/12/Prirucnik_Interaktivni_mjerni_uredjaji.pdf

 

Iskazan je interes sudionika za sustavnom organizacijom sličnih radionica u okviru PRIMATEHA (KEMIJA) što će zahtijevati nabavu potrebne opreme u narednom razdoblju.

Autor: Draginja Mrvoš-Sermek