Opterećenje:
|
1. komponenta
Vrsta nastave | Ukupno |
Predavanja |
45 |
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
|
Opis predmeta:
|
Povijest istraživanja oledbi u svijetu i Dinaridima. Ledena doba u prošlosti Zemlje. Uzroci oledbi. Periodički (astronomski) uzroci varijacija u insolaciji, aperiodički uzroci klimatskih promjena, terestrički uzroci, ekstraterestrički uzroci. Klima ledenih doba, indikatori paleoklime.
Snijeg, lavine, lavinski sedimenti. Led, ledenjaci. Značaj leda na Zemlji. Struktura leda. Modeli glacijacije. Vrste leda. Dolinska glacijacija. Bilanca masa u ledenjacima. Termalni režim u ledenjacima. Kretanje ledenjaka. Hidrologija ledenjaka. Glacijalni procesi. Pokretanje i transport detritusa. Taloženje detritusa. Prerađivanje detritusa.
Led na moru. Ledenjački sedimenti, svojstva detritusa. Zone sedimentacije glacijalnih, proglacijalnih i periglacijalnih okoliša, morene, ledenjački detritus. Sedimenti u zoni kontakta s ledom. Mikromorfologija glacijalnih sedimenata. Svojstva detritusa.
Ledenjački reljef. Razvoj reljefa pod utjecajem leda. Ledenjačka sedimentna tijela. Sedimentna tijela u zoni kontakta s ledom. Nizinski i dolinski reljefni oblici i sedimenti. Periglacijalni okoliši i sedimenti. Glaciofluvijalni sedimenti. Glaciolakustrinski sedimenti. Permafrost, ledenjačke brazde, "flutevi". Ledeni klinovi. Glaciomarinski sedimenti. Glacioizostazija, glacioeustatika. Glaciotektonika. Deformacije sedimenata.
Metode istraživanja, geološke arheološke. Laboratorijske metode. Metode datiranja. Stratigrafija kvartara.
Ishodi učenja:
Postizanje specifičnih znanja i kompetencija za:
1) istraživanje glaciogenih, proglacijalnih i periglacijalnih sedimenata,
2) tematskog kartiranja,
3) interpretaciju geoloških odnosa na terenu,
4) prepoznavanje specifičnih deformacija koje izaziva djelovanje leda, 5) prepoznavanje ledom uvjetovanih reljefnih oblika.
Studenti razumiju i mogu razlikovati glacijalne i periglacijalne procese i produkte.
Studenti su u stanju analizirati genezu sedimenata i rekonstruirati paleoklimu.
Studenti mogu prepoznati različite modele glacijacija i dinamiku leda na Zemlji.
Studenti mogu revidirati starije podatke u svjetlu novih spoznaja.
Studenti mogu objasniti paleoklimatske promjene tijekom geološke prošlosti i njihove uzroke.
|
Literatura:
|
- Benn D.I. & Evans D.J.A. (2010): Glaciers & Glaciation, 2nd ed. Hodder Edu., London. XIV+802.
- Easterbrook, D.J. (1988): Dating Quaternary Sediments. Geol. Soc. Am. Spec. Publ.
- Ehlers, J. & Gibbard, P.L. (2004): Quaternary glaciations B extent and chronology. Development in Quaternary science v. 1 B 5. Elsevier BV
- Eyles N. & Miall A.D. (1984): Glacial Facies. In: Facies Models, 2nd ed. (ed. by: Walker R.G.), 15 38, Geoscience Canada, Toronto
- Evans D.J.A., Phillips E.R., Hiemstra J.F. & Auton C.A. (2006): Subglacial till: Formation, sedimentary characteristics and classification. Earth-Science Reviews 78, 115-176.
- Lowe J.J. & Walker M.J. (1997): Reconstructing Quaternary Environments. 2nd ed. Longman, Harlow
- Menzies J. (2002): Modern & Past Glacial Environments. 2nd ed. Butterworth Heinemann, Oxford
- Stepen, J. & Peter, G. (1991): Quaternary Sediments. John Wiley & Sons, London.
- Walker M. (2005): Quaternary Dating Methods. John Wiley & Sons, London, XVII+286.
|