| CILJEVI PREDMETA: Primarni zadatak kolegija je da polaznicima studija omogući stjecanje potrebnog teorijskog i eksperimentalnog znanja iz fizike materijala, koje će omogućiti razumijevanje prirode mogućih stanja različitih materijala i svojstava koja oni u tim stanjima imaju. Također, u kolegiju trebaju biti izloženi neki jednostavniji modeli koji pružaju mogućnost objašnjenja mehanizama i kinetika različitih procesa u materijalu dođe li do promjene vanjskih uvjeta. Dakle, predloženi program budućim nastavnicima omogućuje: a) Zorno predočenje strukture raznovrsnih materijala na makro-, mikro-, nano-skali i na skali atomskih veličina.
 b) Upoznavanje jednostavnih metoda sinteze, kao i upoznavanje jednostavnijih metoda karakterizacije strukture, transportnih i magnetskih svojstava  materijala.
 c) Znanstveno objašnjenje transportnih i magnetskih svojstava  materijala.
 Praćenje novih rezultata istraživanja i spoznaja iz područja razvoja i primjene novih materijala.
 
 ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA KOJIMA PREDMET DOPRINOSI:
 
 1. ZNANJE I RAZUMJEVANJE:
 1.3. Demonstrirati poznavanje i razumijevanje važnijih fizikalnih teorija, što uključuje njihovu logičku i matematičku strukturu, eksperimentalne potvrde i opis povezanih fizikalnih pojava;
 1.6. demonstrirati poznavanje i razumijevanje suvremenih pristupa nastavi fizike i kemije i suvremenih nastavnih metoda;
 2. PRIMJENA ZNANJE I RAZUMJEVANJA:
 2.10. kreirati motivirajuće okruženje za aktivno učenje, koje potiče razvoj sposobnosti i znanja svih učenika;
 2.11. osmisliti, pripremiti i izvesti nastavni sat u osnovnoj i srednjoj školi u skladu s nastavnim planom i programom i načelima interaktivne istraživačke usmjerene nastave fizike;
 3. STVARANJE PROSUDBI:
 3.1. kritički procjenjivati argumente, pretpostavke, koncepte, podatke i rezultate znanstvenih istraživanja
 
 OČEKIVANI ISHODI UČENJA NA RAZINI PREDMETA:
 
 Po uspješnom završetku kolegija Osnove fizike materijala student će biti sposoban:
 * klasificirati materijale prema strukturnim svojstvima te vrsti međuatomskih sila i energiji veze;
 * navesti i opisati eksperimentalne tehnike istraživanja kristalne strukture materijala;
 * odrediti ravnotežni i neravnotežni fazni dijagram;
 * definirati fazne prijelaze 1. i 2. reda te ih povezati s termodinamičkim svojstvima materijala;
 * navesti i opisati destruktivne i nedestruktivne metoda ispitivanja svojstava materijala;
 * kritički se osvrnuti na trenutno stanje istraživanja i razvoja novih materijala;
 
 SADRŽAJ PREDMETA:
 
 Teme koje će biti obuhvaćene i izložene   tijekom predavanja su sljedeće:
 1. Uvodna tema u svezi s poznavanjem svojstava nekih materijala koji se pojavljuju u našoj okolini.
 2. Klasifikacija materijala prema strukturnim svojstvima i vrsti međuatomskih sila i energiji veze.
 3. Upoznavanje kristalne, djelomično kristalne i nekristalne strukture  materijala.
 4. Kristalna difrakcija i recipročna rešetka i informacija o strukturi kristala sadržana u difrakcijskoj slici.
 5. Defektnost kristalnih struktura i mikrostruktura materijala.
 6. Ravnotežne i metastabilne faze.
 7. Ravnotežni i neravnotežni fazni dijagrami i metode njihovog određivanja.
 8. Jedno-, dvo-, tro- i višekomponentni materijalni sustavi .
 9. Fazne pretvorbe 1. i 2. reda i njihova povezanost s termodinamičkim svojstvima.
 10. Određivanja strukture i svojstava materijala: nedestruktivnim i destruktivnim metodama.
 11. Elastična i plastična svojstva materijala.
 12. Elektronska (električna i magnetska) svojstva materijla.
 13. Istraživanje i razvoj novih materijala.
 14. Izbor materijala za određenu namjenu.
 15. Upoznavanje strukture i svojstava nekih poznatijih vrsta materijala: metala, keramike, polimera i kompozita.
 16. Supravodljivost
 
 OBVEZE STUDENATA:
 
 Student treba prisustvovati više od 70% predavanjima.  Student sudjeluje u seminarskoj nastavi u obliku usmenog priopćenja i u obliku seminarskog rada, i to sa sadržajem, koji je u uskoj svezi s programom i koji ga zanima. Studenti tokom semestra samostalno obrađuju jednu seminarsku temu. Tokom semestra održat će se  pisana provjera znanja.
 
 OCJENJIVANJE I VREDNOVANJE RADA STUDENATA:
 
 Konačna ocjena bit će temeljena na pokazanoj aktivnosti tijekom nastave, provjerom odgovora na postavljena pitanja tijekom pismene provjere i pokazanom znanju na završnom usmenom ispitu.
 | 
                                                                            
                                | 
                                                                                                                        Vladimir Šips: Uvod u fiziku čvrstog stanja, Školska knjiga, Zagreb, 1991.L. H. Van Vlack: Elements of Materials Science and Engineering, Addison-
 Wesley, New York, 1990.
 N.W. Ashcroft, N. D. Mermin: Solid State Physics, Saunders College Publishing, London, 1976.
 |