| Opterećenje: | 
                                
                                    | 
                                                                                                                                                                                                                                                                 1. komponenta
                                                             * Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
                                                                 | Vrsta nastave | Ukupno |  
                                                                     | Predavanja | 60 |  
                                                                     | Auditorne vježbe | 30 |  
                                                                     | Seminar | 15 |  | 
                                                                                                        
                                | Opis predmeta: | 
                            
                                | CILJEVI PREDMETA: * stjecanje znanja iz termodinamike i osnova moderne fizike
 * stjecanje operativnog znanja iz metoda rješavanja termodinamičkih problema i osnovnih problema iz moderne fizike (Comptonov efekt, Schroedingerova jednadžba)
 
 ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA KOJIMA PREDMET DOPRINOSI:
 
 1. ZNANJE I RAZUMIJEVANJE
 1.1. demonstrirati poznavanje i razumijevanje temeljnih zakona klasične i moderne fizike
 1.2. demonstrirati poznavanje i razumijevanje važnijih fizikalnih teorija, što uključuje njihovu logičku i matematičku strukturu, eksperimentalne potvrde i opis povezanih fizikalnih pojava
 2. PRIMJENA ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
 2.1. uočiti i opisati bitne aspekte fizikalnih problema
 2.2. razmišljati analitički i konstruirati prikladne logičke argumente
 2.3. matematički modelirati i rješavati standardne fizikalne probleme
 3. STVARANJE PROSUDBI
 3.1. kritički procjenjivati argumente, pretpostavke, koncepte, podatke i rezultate znanstvenih istraživanja
 4. KOMUNIKACIJSKE SPOSOBNOSTI
 4.1. jasno i koncizno prezentirati složene ideje učenicima i kolegama
 4.4. koristiti engleski jezik pri komunikaciji, korištenju literature i pisanju znanstvenih i stručnih radova
 
 OČEKIVANI ISHODI UČENJA NA RAZINI PREDMETA:
 
 Po završetku kolegija Osnove fizike 4 student će biti sposoban:
 * manipulirati diferencijalima i raspoznavati pravi od nepravog diferencijala;
 * obrazložiti koncept toplinskog stroja i primijeniti ga na stvarne sustave;
 * kvalitativno opisati općeniti termodinamički sustav;
 * obrazložiti koncept entropije i povezati ga s relevantnim veličinama u sustavu;
 * navesti osnovne postavne moderne fizike i obrazložiti iz čega proizlaze;
 * opisati materiju pomoću valnih i čestičnih svojstava i navesti u kojim fizikalnim problemima primjenjujemo valna, a u kojima čestična svojstva;
 * obrazložiti osnovnu građu tvari te navesti i opisati atomske i nuklearne procese;
 
 SADRŽAJ PREDMETA:
 
 Predavanja po tjednima (ukupno 15 tjedana):
 1)  Toplina i temperatura
 2)  Specifični toplinski kapaciteti
 3)  Modovi vođenja topline
 4)  Kinetička teorija idealnog plina
 5)  Prvi zakon termodinamike
 6)  Drugi zakon termodinamike
 7)  Toplinski strojevi i entropija
 8)  Treći zakon termodinamike
 9)  Relativnost i Lorentzove transformacije
 10) Fotoelektrični efekt
 11) Atomski spektri. Bohrov model atoma
 12) Comptonovo raspršenje i valna priroda tvari
 13) Schroedingerova jednadžba
 14-15) Atomska i nuklearna fizika
 
 Auditorne vježbe i seminari prate predavanja prema sadržaju.
 
 OBVEZE STUDENATA:
 
 Nazočnost na nastavi najmanje 50%; Riješeno najmanje 20% kolokvija (prosječno) i najmanje 20% kratkih testova (prosječno)
 
 OCJENJIVANJE I VREDNOVANJE RADA STUDENATA:
 
 Elementi ocjenjivanja:
 5% nazočnost na nastavi
 15% konceptualni kratki testovi
 40% ocjene s pisanog ispita (umjesto pisanog ispita, 40% ocjene kolokvija)
 40% ocjene s usmenog ispita
 1%  svaki nagradni bod
 Konceptualni kratki testovi
 Tijekom semestra piše se pet najavljenih kratkih testova s konceptualnim pitanjima.
 Kolokviji
 Tijekom semestra pišu se 2 kolokvija. Svaki kolokvij obuhvaća polovinu ukupnog gradiva.
 Svaki kolokvij ima 5 numeričkih zadataka i traje 150 minuta. Svaki zadatak nosi 20 bodova. Ako se na svakom od kolokvija ima barem 1 cijeli točan zadatak, te ako je ukupan uspjeh na oba kolokvija dobar, vrlo dobar ili izvrstan, nije potrebno izlaziti na pisani ispit (osim u slučaju pada na usmenom ispitu). Ako je ukupan uspjeh na dva kolokvija više od 75%, onda se ne primjenjuje uvjet da 1 cijeli zadatak mora biti točan u svakom kolokviju.
 Pisani ispit
 Pisani ispit sastoji se od 5 numeričkih zadatka i traje 150 minuta. Za prolaz je potreban jedan cijeli zadatak i 50% bodova ili najmanje 75% bodova ako nijedan zadatak nije potpuno točan.
 Usmeni ispit
 Na usmenom ispitu student izvlači 3 pitanja ravnomjerno raspodijeljena preko gradiva. Neznanje ili nerazumijevanje osnovnih koncepata na bilo kojem od pitanja vodi na pad na usmenom ispitu.  Ocjena usmenog ispita ovisi o kvaliteti odgovora na izvučena pitanja i na postavljena potpitanja.
 Nagradni bodovi
 Za aktivan angažman na nastavi, student može dobiti nagradni bod. Usto, ako se student ne oslobodi pisanog ispita rješavanjem kolokvija, svakih 20 bodova s kolokvija vrijedi 1 nagradni.
 Konačna ocjena iz kolegija formira se na sljedeći način:
 Ocjene pisanog ispita i usmenog ispita moraju biti pozitivne.
 50 % - 60,99 %            	dovoljan
 61 % - 72,99 %            	dobar
 73 % - 84,99 %            	vrlo dobar
 85 % - 100 %                	izvrstan
 | 
                                                                            
                                | Literatura: | 
                           
                                | 
                                                                                                                        M. Paić, Osnove fizike II dio, Toplina, termodinamika, energija, Školska knjiga, Zagreb 1994.D. Halliday, R. Resnik, J. Walker, Fundamentals of Physics, John Wiley, New York 1997 ( i novija izdanja).
 M. Zemansky, Heat and Thermodynamics, McGraw, New York.
 E. Babić, R. Krsnik, M. Očko, Zbirka riješenih zadataka iz fizike, Školska knjiga, Zagreb 1988.
 | 
                                                    
                                                                              
                                | Preduvjeti za: | 
                           
                                | 
                                                                                                                                                                                                                                    Upis predmeta
                                                :Odslušan
                                        :
                                        Osnove fizike 3
 
 |