CILJ KOLEGIJA: Cilj ovog kolegija je kod studenata razviti sljedeće kompetencije: uvid u osnove socioloških teorijskih pristupa i metoda analize obrazovanja; razumijevanje društvenih karakteristika i uvjetovanosti suvremenih obrazovnih sustava i njihovih mikrosocijalnih procesa (kako društveni odnosi, institucije i procesi utječu na obrazovanje i njegov razvoj, utjecaji globalizacije i europske integracije na razvoj obrazovanja); razumijevanje društvenih funkcija obrazovanja (socijalizacija, osiguranje odgovarajuće profesionalne strukture društva, kulturna transmisija, reprodukcija socijalne strukture, uloga obrazovanja u globalizacijskim i eurointegracijskim procesima itd.); razumijevanje kako socijalna sredina škole utječe na njezin rad; osposobljenost za razvoj suradnje škole sa socijalnom sredinom u kojoj škola djeluje; razumijevanje i osposbljenost za razvoj škole kao socijalnog sustava; poučavanje i djelovanje u skladu s demokratskim sustavom vrijednosti i stavovima (pluralizam, interkulturalizam, demokratičnost, tolerancija, ljudska prava, rodna jednakost, socijalna jednakost i pravednost, vladavina prava itd.); osposobljenost za sudjelovanje u odlučivanju i preuzimanje odgovornosti za razvoj škole.
NASTAVNI SADRŽAJI:
1. Predmet sociologije obrazovanja i pregled teorijsko-metodoloških pristupa (funkcionalizam, marksizam, neomarksizam, socijalni konstruktivizam, socijalni interakcionizam, postmodernizam, dekonstrukcionizam itd.).
2. Društvene funkcije škole (socijalizacija, profesija/zanimanje, kulturna transmisija, socijalna kontrola, selekcija i alokacija itd.).
3. Obrazovanje i reprodukcija društvenih nejednakosti (obrazovanje i socijalna struktura društva; obrazovanje, kulturni kapital i reprodukcija društvenih nejednakosti, itd.)
4. Jednakost i obrazovne šanse (žene, etničke zajednice, društveno marginalizirane grupe i jednakost obrazovnih šansi; jednakost pristupa, participacije i obrazovnih postignuća; nacionalne manjine i obrazovanje).
5. Škola kao organizacija i socijalni sustav, razred kao mikro-socijalni sustav.
6. Društvo znanja, procesi globalizacije, promjene u obrazovanju.
7. Integracija Europe i obrazovni sustavi u Europi (zemlje Europske unije i tranzicijske zemlje).
8. Razvoj i struktura obrazovnog sustava u Hrvatskoj.
9. Globalizacija, europska integracija i obrazovni sustav u Hrvatskoj.
|
-
Sociologija. Teme i perspektive, M. Haralambos, M. Holborn, Golden marketing, Zagreb, 2002.
-
Edukologija. Integrativna znanost o sustavu cjeloživotnog obrazovanja i odgoja, N. Pastuović, Znamen, Zagreb, 1999.
-
Ogledi iz sociologije obrazovanja, I. Cifrić, Školske novine, Zagreb, 1990.
-
Proturječja suvremenog obrazovanja. Ogledi iz sociologije obrazovanja, S. Flere (ur.), RZ RKSSO, Zagreb, 1986.
-
The International Handbook on the Sociology of Education. An International Assessment of New Research and Theory, A. C. Torres, A. Antikainen (editors), Rowman & Littlefield Publishers, New York, 2003.
-
Sociology of Education Today, J. Demaine, Palgrave publishers, 2001.
-
Pedagogy of the Oppressed, P. Freire, Continuum, New York, 1993.
-
Changing Education, J. McKenzie, Pearson Education Limited, Edinburgh, 2001.
-
Reproduction in Education, Society and Culture, P. Bourdie, J. C. Passeron, Sage publications, 2000.
-
Equality and Achievement in Education, J. J. Coleman, Westview Press, Boulder, 1990.
-
Choosing Democracy: A Practical Guide to Multicultural Education, D. E. Campbell, New Jersey, 2000.
-
Knowledge and learning - towards a Learning Europe, J. P. Gavigan, M. Ottitsch, S. Mahroum, TECS, Sevile, 1999.
|