Anketa

Na ovoj stranici trenutno nije odabrana niti jedna anketa!

Repozitorij

Repozitorij je prazan

Didaktika 2 - Poučavanje i nastava

Šifra: 45765
ECTS: 4.0
Nositelji: izv. prof. dr. sc. Nevenka Maras
Izvođači: Borna Nemet - Seminar
Engleski jezik:

1,0,0

Nastava se odvija na hrvatskom jeziku u svim svojim elementima, a stranim studentima koji su pridruženi mješovitoj grupi nudi se mogućnost savladavanja predmeta pomoću dodatnih izravnih konzultacija s nastavnikom i asistentima na engleskom jeziku. Pri tome, nastavnik stranog studenta upućuje na odgovarajuću literaturu na engleskom jeziku te mu osigurava mogućnost polaganja predmeta na engleskom jeziku.
Opterećenje:

1. komponenta

Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
CILJ KOLEGIJA: Cilj kolegija je upoznati studente sa suvremenim didaktičkim teorijama, strategijama i metodama poučavanja te ih osposobiti za njihovu praktičnu primjenu u osnovnoj i srednjoj školi. Kolegij treba studentima olakšati snalaženje u konkretnim školskim situacijama, koje se odnose s jedne strane na realizaciju nastave predmeta za koji se školuju, kao i na kompetencije u: komunikaciji i suradnji s roditeljima, lokalnom zajednicom, razvoju škole, izradi programa itd.

NASTAVNI SADRŽAJI:
1. Nastava. Određenje i povijesni razvoj. Makro i mikro struktura nastavnog procesa. Aspekti situacija nastave i učenja: teleološki, aksiološki, programsko-organizacijski, metodički, integracijski. Nastava - učenje i poučavanje. Nastavni čimbenici (učitelj, učenik, sadržaj, nastavna tehnologija, komunikacija). Vrste nastave. Nastavna dramaturgija.
2. Nastavni zadaci. Materijalni zadatak (znanja i psihomotorne vještine). Funkcionalni zadatak (razvoj sposobnosti). Odgojni zadatak (vrijednosti, stavovi i navike). Konkretizacija nastavnih zadataka. Analiziranje utjecaja unutarnjih i vanjskih čimbenika na određivanje zadataka. Mjerljivost i jasnoća zadataka (razine znanja, vještina i dr.).
3. Komunikacija u nastavi i učenju. Značaj komuniciranja. Struktura komunikacijskog ciklusa i protok informacija. Predrasude o komuniciranju. Dijalog kao proces razmjene, prerade i dorađivanja informacija. Komunikacijski ciklus. Šumovi u komunikaciji. Vrste komuniciranja. Komuniciranje na daljinu. Metakomunikacija. Slušanje kao komunikacija (aktivno slušanje).
4. Materijalno-tehnički i psihološki aspekt nastave i učenja. Prostor za izvođenje nastave. Oprema: izvorna stvarnost; nastavna sredstva; tehnička pomagala i uređaji. i oprema. Izvorna stvarnost. Nastavna sredstva. Informacijska vrijednost nastavnih sredstava i drugih izvora informacija. Tehnička pomagala. Psihološko i emocionalno doživljavanje učenja i nastave. Teorija očekivanja i motivacija.
5. Spoznajni aspekt nastave i učenja. Gnoseologijska učenja (senzualizam, racionalizam, pragmatizam). Gnoseološki trokut (promatranje - mišljenje - praksa) i njegova primjena u situacijama nastave i učenja. Izvori informacija s obzirom na stupanj konkretnosti. Pretpostavke i uvjeti kvalitetnog spoznavanja.
6. Metodički aspekt nastave i učenja. Dimenzije metodičkog problema. Usmjerenost na ciljeve učenja i učenika. Metoda u susretu s predmetom (međuovisnost sadržaja i metode). Istraživačke metode. Istraživanje djelotvornosti metoda poučavanja. Uporaba metoda u nastavi. Vrste metoda.
7. Makrokomponente (situacije) nastave i učenja: uvođenje; prijam i obrada nastavnih sadržaja - primjena spoznaja kognitivnog modela procesiranja informacija. Nastava kao proces učenja i proces otkrivanja i istraživanja. Jedinstvo konkretnog i apstraktnog, osjetilnog i logičko-misaonog. Intenzitet i ekstenzitet mikrostrukturnih komponenta nastave. Primarni i sekundarni izvori informacija. Didaktička pravila. Moguće greške u spoznajnom procesu. Izbor i dimenzioniranje nastavnih sadržaja.
8. Makrokomponente nastave i učenja: ponavljanje i vježbanje. Reproduktivno i produktivno ponavljanje i njihova transferna vrijednost. Aktivno misaono operiranje. Vrste, učestalost i organiziranje ponavljanja. Proces vježbanja. Sadržaji vježbanja. Korektivno vježbanje.
9. Makrokomponenta nastave i učenja: vrednovanje, provjeravanje i ocjenjivanje. Što se vrednuje? Postupci mjerenja i procjenjivanja. Moguće grješke pri ocjenjivanju. Tehnike provjeravanja (usmeno i pismeno). Zahtjevi na praćenje, provjeravanje i vrjednovanje razvoja i napredovanja učenika.
10. Organizacijski (sociološki) oblici nastave i učenja. Frontalni oblik. Individualni oblik. Rad u parovima (partnerski rad). Grupni oblik. Struktura organizacijskih oblika, način izbora članova, način zadavanja zadataka, prezentiranje uradaka, raspravljanje, sintetiziranje i zaključivanje.
11. Timska nastava (učenje). Pojam tima i timskog učenja. Svrha i cilj timske nastave (učenja). Nužni uvjeti za ostvarenje timskog učenja. Ustrojstvo i oblici timskog učenja. Nositelji timskog učenja. Komuniciranje tijekom timskog učenja. Timski rad kao nastavna strategija. Prednosti timske nastave.
12. Planiranje i pripremanje učenika i učitelja za nastavu. Planiranje učenja. Pripremanje za uopoznavanje i analizu ciljeva. Pripremanje sadržaja nastave (izbor, struktura, korelacije, predznanja učenika, razina i kvaliteta očekivanih znanja, izbor sadržaja za samostalan rad, diferencijacija). Didaktičko-metodičko odlučivanje (razrada temeljnih situacija nastave i učenja (događanja), izbor metoda, postupaka, oblika rada, tehnika i strategija učenja, načina vrednovanja, vremenska dinamika).
13. Sustavi nastave i učenja. Odnosi među suvremenim čimbenicima nastave. Sustavi: Predavačka nastava. Heuristička nastava. Programirana nastava. Egzemplarna nastava. Problemsko-istraživačka nastava. Mentorstvo i autodidaktički rad.
14. Nastavna načela. Načelo: jednakih šansi, socijalne integracije, učinka (uspjeha), znanstvenosti nastave i učenja, individualizacije, diferencijacije, aktivnosti, razumijevanja.
Literatura:
  1. Didaktika, L. Bognar, M. Matijević, Školska knjiga, Zagreb, 2002.
  2. Uspješno učenje i poučavanje, C. Desforges, Educa, Zagreb, 2001.
  3. Uvod u pedagogiju, H. Giesecke, Educa, Zagreb, 1993.
  4. Nove paradigme za stvaranje kvalitetnih škola, B. Greene, Alinea, Zagreb, 1996.
  5. Didaktika, F. Jelavić, Naklada Slap, Jastrebarsko, 1998.
  6. Temeljna nastavna umijeća, C. Kyriacou, Educa, Zagreb, 2001.
  7. Poglavlja iz didaktike, I. Lavrnja, Pedagoški fakultet, Rijeka, 1996.
  8. Didaktika razredne kvake, H. Meyer, Educa, Zagreb, 2002.
  9. Didaktika, V. Poljak, Školska knjga, Zagreb, 1990.
  10. Profesija učitelj u svijetu i u Hrvatskoj, M. Cindrić, Persona, Zagreb - Velika Gorica, 1995.
  11. Poučavanje - teorija i praksa, P. Jarvis, Andragoški centar, Zagreb, 2003.
  12. Super nastava, E. Jensen, Educa, Zagreb, 2003.
  13. Kako uspješno učiti u timu, H. Klippert, Educa, Zagreb, 2001.
  14. Tajna komunikacije, P. Thompson, Barka, Zagreb, 1998.
Preduvjeti za:
Upis predmeta :
Odslušan : Didaktika 1 - Kurikulumski pristup

Polaganje predmeta :
Položen : Didaktika 1 - Kurikulumski pristup
2. semestar
Obavezni predmet - Redovni Studij - Matematika i informatika; modul: nastavnički
Termini konzultacija:

SADRŽAJ

Link na stranicu kolegija: 


Obavijesti