CILJ KOLEGIJA: Mišljenja smo da student mora biti aktivan sudionik u nastavnom procesu i da stečeno znanje potvrđuje sposobnošću postavljanja i rješavanja konkretnih problema. Također, najučinkovitiji prijenos, kao i proširenje znanja studenata ostvaruje se njihovim samostalnim radom u laboratoriju pod nadzorom nastavnika ili asistenta. Radom u praktikumu studentu se pruža mogućnost da istražuje uzroke pojava, uočava zakonitosti po kojima se pojave dešavaju, i da prilagođava okolinu sebi i sebe svijetu koji ga okružuje. Studenti tijekom izvođenja mjerenja i prikupljanja podataka stiču samopouzdanje i kritički procjenjuju vlastito znanje i vještine. Također, oni razvijaju fizikalni način mišljenja, što im olakšava usvajanje gradiva i omogućava primjenu stečenog znanja i iskustva u poslu. To je izuzetno važno za nastavnička usmjerenja, kao i u svakodnevnom životu. Stoga je sveopće prihvaćeno mišljenje da laboratorijski rad studenata uvelike poboljšava nastavne programe u preddiplomskom i diplomskom studiju, pa je takav rad i u svijetu široko prihvaćen.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Fizički praktikum 2 uključuje četiri uvodne teme u kojima će se obrazložiti:
1. Uloga fizike i njena veza s drugim prirodnim znanostima.
2. Upoznavanje pricipa rada i rukovanje instrumentima i uređajima koji se obično koriste u fizičkom laboratoriju gdje se vrše električna i magnetska mjerenja, kao što su: potenciometri, promjenjivi otpornici, kondenzatori, zavojnice, izvori napona ili struje, generatori za dobivanje različitih vrsta signala, AVO-metri, osciloskopi i dr.
3. Linearna i nelinearna metoda najmanjih kvadrata i statistička obrada i evaluacija rezultata.
4. Pisanje zaključnog izvješća o rezultatima mjerenja.
Prethodno navedene teme bit će obrađene na početku nastave, tijekom dvaju dolazaka studenata u laboratorij (potrebna su 2 tjedna nastave).
Eksperimenti su odabrani iz klasične elektrodinamike (Osnove fizike 2), a obuhvaćaju sljedeće
vježbe:
1. Proučavanje sklopa za regulaciju struje i proučavanje sklopa za regulaciju napona.
2. Proučavanje RC kruga pomoću osciloskopa i proučavanje RL kruga pomoću osciloskopa.
3. Proučavanje RCL kruga pomoću osciloskopa.
4. Proučavanje transformatora.
5. Mjerenje otpora istosmjernim (Wheastoneovim) mostom, U-I metodom i ommetrom.
6. Mjerenje impedancija zavojnice i kondenzatora izmjeničnim mostom.
7. Proučavanje Faradayovog zakona elektromagnetske indukcije.
8. Proučavanje ponašanja strujne petlje u magnetskom polju.
9. Mjerenje ekvipotencijalnih linija i proučavanje silnica električnog polja.
Vježbe su odabrane iz klasične elektrodinamike (Osnove fizike 2), koja se uz mehaniku najčešće koristi u svakodnevnom radu i životu.
Naputci za izradu laboratorijskih vježbi izloženi su na internet stranici PMF - Fizičkog odsjeka Sveučilišta u Zagrebu, a sastoje se od dva dijela:
(a) pripremnih (teorijskih) pitanja za vježbu,
(b) zadataka za izradu vježbi.
|
-
Fizički praktikum I i II, M. Požek, A. Dulčić, Sunnypress, Zagreb, 1999.
-
Fizička mjerenja, II. i III. dio, M. Paić, Liber, Zagreb, 1985.
-
Laboratory Experiments - Physics, 3rd edition, PHYWE University, Phywe Systeme, Goettingen, 1995.
-
Račun pogrešaka i statistika, B. Marković, D. Miler, A. Rubčić, Liber, Zagreb, 1987.
-
Experimentation - An Introduction to Measurement Theory and Experiment Design, D. C. Baird, Prentice-Hall, New Jersey, 1979.
-
Osnove fizike, III. dio, Elektricitet i magnetizam, M. Paić, Školska knjiga, Zagreb, 1997.
-
Riješeni zadaci iz opće fizike - Mehanika, Elektricitet i magnetizam, K. Ilakovac (urednik), Školska knjiga, Zagreb, 1989.
|