CILJ KOLEGIJA: Cilj kolegija je upoznati studente s razvojem odgojne i obrazovne djelatnosti i pedagoške misli u povijesti ljudskog roda, kao referentnog okvira za razumijevanje suvremenih problema odgoja i obrazovanja. Polazeći od iskustvenog doživljavanja odgojnog i obrazovnog procesa, razviti znanstveni pojam odgoja i obrazovanja i njihovu međusobnu povezanost i uvjetovanost. Osvijestiti povezanost društva i procesa odgoja i obrazovanja, te spoznati ulogu odgoja i obrazovanja u razvoju ljudskog društva i svake pojedine ličnosti. Ovladati spoznajama na kojima će se razviti sposobnosti i umijeća za uspostavljanje humanih odnosa i uspješniju komunikaciju, kao temelja kompetencije. Ovladati temeljima pedagoške metodologije i statistike za samostalno proučavanje odgojne i obrazovne djelatnosti s ciljem unapređivanja iste. Osposobiti se za uočavanje i rješavanje suvremenih problema odgoja i obrazovanja, kako bi studenti kao budući odgajatelji i nastavnici različitih profila mogli odgovoriti izazovima vremena.
NASTAVNI SADRŽAJI:
1. Odgoj i obrazovanje - temeljni pojmovi. Što je odgoj? Što je obrazovanje? Odnos između pojmova odgoja i obrazovanja i njihova uloga u razvoju ličnosti i osposobljavanju za obiteljski, profesionalni i društveni život.
2. Odgoj i obrazovanje - ciljevi, norme i vrijednosti. Pojam ciljeva, normi i vrijednosti i njihovo razlikovanje. Dimenzije cilja odgoja i obrazovanja (tjelesna, kognitivna, afektivna, moralna, estetska, duhovna). Ciljevi odgoja danas. Demokratičnost, pluralizam i multikulturalnost.
3. Podsjeka i pravci pedagogije kao znanosti o odgoju. Raščlamba znanosti o odgoju. Tri tipa pedagogijskih teorija: znanost o odgoju, filozofija odgoja, praktična pedagogija (W. Brezinka). Kritička znanost o odgoju.
4. Odgoj, obrazovanje i društvo. Društvena uvjetovanost odgoja i obrazovanja. Utjecaj odgoja i obrazovanja na razvoj društva. Uloga odgoja i obrazovanja u transmisiji socijalnog nasljeđa na mlađe naraštaje. Uloga obitelji i škole. Kultura i odgoj. Inkulturacija nadređeni pojam odgoju i obrazovanju. Društvene norme i vrijednosti.
5. Odgoj, obrazovanje i razvoj ličnosti. Uloga odgoja i obrazovanja u procesu razvoja ličnosti. Čimbenici razvoja ličnosti: nasljeđe, socijalna sredina, vlastita aktivnost. Mjesto i uloga odgoja i obrazovanja u procesu razvoja ličnosti. Učenje nadređeni pojam odgoju i obrazovanju. Procesi personalizacije i socijalizacije. Teorije odgoja i obrazovanja u svjetlu teorija ličnosti.
6. Odgoj, obrazovanje i međuljudski odnos. Odgoj i obrazovanje kao neposredna djelatnost ovdje i sada odvija se u međuljudskom odnosu. Važnost međuljudskog odnosa između odgajatelja i odgajanika za uspješnost odgojnog i obrazovnog procesa. Odgoj i obrazovanje kao uspješna komunikacija. Čimbenici uspješnosti međuljudskog odnosa i komunikacije u odgoju i obrazovanju. Paradoksi u odgoju i obrazovanju.
7. Razvoj odgojne i obrazovne djelatnosti u povijesti čovječanstva. Povijesna retrospektiva odgojne i obrazovne djelatnosti u razvoju čovječanstva s naglaskom na momente koji su danas aktualni. Pozornost posvetiti ciljevima i zadacima odgoja i obrazovanja, sadržajima i metodama, te organizaciji odgojne i obrazovne djelatnosti. Pojava govora - uvjet odgoja i obrazovanja. Značajna otkrića i pronalasci koji su revolucionirali odgoj i obrazovanje: pismo, tisak, elektronika itd.
8. Razvoj pedagoške misli. Pedagoška misao razvija se u okrilju filozofije. Grčki filozofi: Sokrat, Platon, Aristotel. Srednjovjekovni filozofi. Doba humanizma i renesanse. Novi vijek. J. A. Komensky - prvi pedagoški sustav Velika didaktika, ideolog osnovne škole, filozofi - pedagoški mislioci XVII. i XVIII. stoljeća. J. F. Herbart - utemeljitelj pedagogije kao znanosti. Reformni pedagoški pokreti i pravci nove škole. Hrvatska pedagoška misao. Predstavnici kulturne pedagogije XX. stoljeća. Suvremena pedagoška misao.
9. Istraživanje odgoja i obrazovanja. Opći problemi metodologije pedagogije. Vrste pedagoškog istraživanja. Projekt istraživanja. Etape pedagoškog istraživanja. Metode u pedagoškom istraživanju. Postupci i instrumenti prikupljanja podataka. Osnove pedagoške statistike. Interpretacija rezultata. Pisanje izvješća. Primjena rezultata istraživanja.
10. Suvremeni zahtjevi pedagogije kao znanosti i odgoja i obrazovanja kao djelatnosti. Od lokalne zajednice do svjetskog društva. Od društvene kohezije do demokratskog sudjelovanja. Od gospodarskog rasta do ljudskog razvitka. Doživotno učenje - imperativ za demokraciju. Potraga za odgojnim i obrazovnim sinergijama.
|
-
Mikropedagogija. Interakcijsko - komunikacijski aspekt odgoja, M. Bratanić, Školska knjiga, Zagreb, 1993.
-
Učenje - blago u nama, J. Delors, Educa, Zagreb, 1998.
-
Uvod u pedagogiju, H. Giesecke, Educa, Zagreb, 1993.
-
Pedagogija - temeljna znanja, H. Gudjons, Educa, Zagreb, 1994.
-
Osnove suvremene pedagogije, A. Mijatović (ur.), HPKZ, Zagreb, 1999.
-
Edukologija, N. Pastuović, Znamen, Zagreb, 1999.
-
Pedagoška komunikologija, P. Brajša, Školske novine, Zagreb, 1993.
-
Paradoks odgoja, M. Bratanić, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 2002.
-
Moralna izobrazba danas: ima li to smisla?, L. Legrand, Educa, Zagreb, 1995.
-
Obrazovanje & društvo, Izazovi 2000 godine, J. Lesourne, Educa, Zagreb, 1993.
-
Obrazovanje za stoljeće znanja - XXI. stoljeće, A. Mijatović, HPKZ, Zagreb, 1998.
-
Odgajati za demokraciju, A. Mougniotte, Educa, Zagreb, 1995.
-
Metodologija pedagoškog istraživanja, V. Mužić, Svjetlost, Sarajevo, 1997.
-
Pedagogija, A. Vukasović, Zagreb, 1990.
-
Filozofija odgoja, P. Vuk-Pavlović, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 1996.
-
Opća povijest pedagogije, M. Zaninović, Školska knjiga, Zagreb, 1988.
-
Pedagoška hrestomatija, M. Zaninović, Školska knjiga, Zagreb, 1985.
|