Studiji stanovništva

NAZIV PREDMETA:  Metodologija istraživanja 8

VRSTA (OBVEZNI ILI IZBORNI) Obvezni
IME NOSITELJA PREDMETA Bašić, Ksenija; Spevec, DubravkaVuk, Ružica; Zupanc, Ivan
JEZIK IZVOĐENJA PREDMETA hrvatski, engleski
BROJ SATI NASTAVE 12

OKVIRNI SADRŽAJ PREDMETA

Demogeografske analize

Prostorni razmještaj, prirodno kretanje, strukture i sastav stanovništva, trendovi demografskog razvoja Hrvatske. Identifikacija i valorizacija demogeografskih resursa i potencijala naselja, općina, gradova i županija RH. Analiza prostornih značajki nataliteta u Hrvatskoj na različitim prostornim razinama. Uloga prirodnog kretanja i migracije u smanjenju broja stanovnika Zagreba. Polarizacija populacijskog razvoja naselja u zagrebačkoj okolici. Metodologija istraživanja: izbor i obrada podataka prikupljenih iz statističkih i drugih sekundarnih izvora, metode deskriptivne statistike, empirijska istraživanja (anketa, intervju), grafičke metode, kartografske metode, analiza i vizualizacija prostornih podataka u programu ArcGIS.

 

Demogeografska istraživanja problemskih područja

Analize obilježja i prostorne distribucije stanovništva problemskih područja. Konkretna primjena: prostorno planiranje i demo(geo)grafske analize za ostale primjene tj. potrebe, prvenstveno na regionalnoj i lokalnoj prostornoj razini istraživanja. Metodologija istraživanja:

izbor i prikupljanje podataka za demogeografska istraživanja, izbor demogeografskih pokazatelja, metode deskriptivne statistike, grafičke metode, kartografske metode.

Demografski procesi, kurikulum geografije i planiranje obrazovne funkcije (mreže škola)
Utjecaj starenja stanovništva i depopulacije na planiranje mreže škola. Obilježja škola i upisnih područja kao prediktor uspjeha na studijskim programima geografije. Učinci primjene kurikuluma. Metodologija istraživanja: istraživanja na državnoj i regionalnoj razini; anketiranje, strukturirani i nestrukturirani intervju, neposredno promatranje, kvalitativna analiza sadržaja, studij slučaja, fokus grupe, prostorna analiza, kartografska metoda, parametrijske i neparametrijske statističke metode, vizualizacija u programu ArcGIS.

 

POPIS LITERATURE  

Asche, H., Toskić, A., Spevec, D., Engemaier, R., 2010: The Demographic Atlas of Croatia – A Webbased Atlas Information System. U: Gartner G., Ortag F. (eds.) „Cartography in Central and Eastern Europe“, Berlin-Heidelberg, Springer.

Avdić, A., Avdić, B., Zupanc, I., 2022: Socio-demographic analysis of border regions of Bosnia and Herzegovina. Acta Geographica Slovenica 62 (3), 7-19.

Bašić, K., 2005: Depopulacija u gradskoj regiji Zagreba. "Stanovništvo Hrvatske – dosadašnji razvoj i perspektive" (zbornik radova): 197-209.

Bašić, K., 2005: Polarizacija populacijskog razvoja Zagrebačke gradske regije. Problemi regionalnog razvoja Hrvatske i susjednih zemalja (zbornik radova): 229-236.

Bašić, K., Nejašmić, I., Toskić, A., 2008: Prostorne značajke nataliteta u Hrvatskoj. Hrvatski geografski glasnik 70(2): 91-112.

Curić, Z., Vuk, R., 2013: Metodika geografije u sustavu odgoja i obrazovanja. U: Metodike u suvremenom odgojno-obrazovnom sustavu (ur. Milanović, D., Bežen, A., Domović. V.), Akademija odgojno-obrazovnih znanosti Hrvatske, Zagreb, 165-195.

Klempić Bogadi, S., Spevec, D., 2014: Demographic reality, perspective and challenges in Croatian hilly-mountain areas – case study Gorski kotar. Proceedings of International Scientific Symposium: Hilly Mountain Areas - Problems and Perspectives, Macedonian Geographical Society, Skopje, 109-115.

Lukić, A., Opačić, V. T., Zupanc, I., 2009: "The Other Side of the Zagreb - Rijeka Motorway": Socio-Geographic Implications in the Rural Periphery of Croatia. Društvena istraživanja 18 (1-2/99-100), 153-173.

Lukić, A., Radeljak Kaufmann, P. Valožić, L., Zupanc, I., Cvitanović, M., Pejnović, D. & Žilić, I., 2022: Croatian Rural Futures in 2030: Four Alternative Scenarios for Post-socialist Countryside in the Newest EU Member State. Geographical Review 112 (3), 332-352.

Spevec, D., 2011: Prostorne značajke demografskih resursa i potencijala Krapinsko-zagorske, Varaždinske i Međimurske županije. Hrvatsko geografsko društvo, Zagreb.

Vuk, R., Vranković, B., 2016: Utjecaj demografskih procesa na organizaciju primarnoga obrazovanja u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Školski vjesnik - časopis za pedagoška i školska pitanja 65, 287-300.

Vuk, R., Vranković, B., Orešić, D., 2015: Geografija na državnoj maturi (2010. – 2012.) – analize i preporuke. Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Zagreb.

Ivić, I., Vuk, R., 2021: Hrvatska metodika geografije i edukacijska geografija u posljednjih pet desetljeća, Hrvatski geografski glasnik 83 (2), 103-132, doi:10.21861/HGG.2021.83.02.05

Domaćinović, F., Vuk, R., 2022: Research on the Representation and Effectiveness of Teaching Methods in the Teaching of Geography: an example of Self-observation of Teaching Practices,  Journal of the Geographical Institute “Jovan Cvijić” SASA, 72 (3), 307-322, doi: https://doi.org/10.2298/IJGI2203307D.

Zupanc, I., 2018: Demogeografski razvoj hrvatskog pograničja 2001. 2011. Migracijske i etničke teme 34 (2), 113-142.

Zupanc, I., Opačić, V. T., Nejašmić, I., 2001: Utjecaj turizma na demografska kretanja hrvatskih otoka. Acta Geographica Croatica 35, 133-147.

 

OPIS METODA PROVOĐENJA NASTAVE

Predavanja i konzultacije. Svaki od nositelja kolegija održava 2-4 predavanja, ovisno o zastupljenosti tema i metodologije.

 

OPIS NAČINA IZVRŠAVANJA OBVEZA  

Uredno pohađanje nastave. Oblikovanje metodološkog okvira vlastitog istraživanja u obliku pismenog rada. Pismeni rad ocjenjuje savjetnik i ocjenu upisuje u indeks nakon što su ostali kolegijni nastavnici parafom potvrdili ispunjene obveze. Pismeni rad se pohranjuje u doktorandovom portfoliju.

 

OPIS NAČINA PRAĆENJA KVALITETE NASTAVE

Mehanizmi institucijskog praćenja kvalitete nastave (Pravilnik o doktorskim studijima Sveučilišta u Zagrebu; Obrazac DR.SC. - 04, DR.SC. - 09).

 

BROJ ECTS BODOVA:  ne primjenjuje se ECTS bodovni sustav