CILJ KOLEGIJA: Razvoj kompetencija budućih nastavnika fizike za interaktivne oblike nastave fizike. Produbljivanje konceptualnog razumijevanja temeljnih fizikalnih koncepata, te njihovih filozofskih, epistemoloških i metodičkih aspekata. Upoznavanje s rezultatima edukacijskih istraživanja u fizici, kao i s rezultatima suvremenih kognitivnih znanosti, te njihovom primjenom u nastavi fizike. Ovaj kolegij čini nedjeljivu cjelinu s kolegijem Metodika nastave fizike 2 koji je njegov nastavak.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Navedeni sadržaji paralelno se obrađuju i na seminaru, gdje studenti priređuju svoja izlaganja. Odabrani fizikalni sadržaji koji se nalaze u Metodici nastave fizike 2 tretiraju se s metodičkog stajališta, primjenom metodičkih načela izloženih u Metodici nastave fizike 1.
1. Status i sadržaj metodike nastave fizike. Nužnost drastičnih promjena u poučavanju prirodnih znanosti.
2. Veliki prodori u novijem razvoju metodike nastave fizike. Učenje kao razvoj mentalnih struktura. Asimilacija i akomodacija. Učenje J. Piageta i nastava fizike.
3. Stadiji kognitivnog razvoja. Razvoj formalnog mišljenja i stjecanje proceduralnog znanja. Primjena na nastavu fizike.
4. Fizikalni koncepti i učeničke pretkoncepcije. Nužnost uočavanja pretkoncepcija u nastavnom procesu.
5. Primjeri učeničkih pretkoncepcija.
6. Konstruktivistički pristup nastavi fizike (edukacijski konstruktivizam).
7. Problemski usmjerena nastava. Konceptualna promjena. Kognitivni konflikt, supstitucija koncepata, premostne analogije, učenički eksperiment.
8. Tipovi znanja. Deklarativno i proceduralno znanje. Načini razvoja fizike i konzekvence na nastavni proces. Odnosi usvojenog znanja i potrebnih vještina.
9. Opažanje, eksperiment, fizikalni zakon. Planirano opažanje, utjecaji demonstracijskog i učeničkog eksperimenta na spoznajni proces.
10. Modeli i teorije u nastavi fizike.
11. Povijesni pregled važnijih svjetskih projekata u nastavi fizike (PSSC, PPC, Nuffield, Project 2061, NSSE). Prirodoznanstvena pismenost. Edukacijski standardi u svijetu.
12. Organizacija nastavnog procesa na konstruktivističkoj osnovi.
13. Metode i rezultati edukacijskih istraživanja u fizici. Konstrukcija testova.
14. Primjena računala u nastavi fizike. Relacija između eksperimenta i simulacije.
|
-
Ideje suvremene metodike fizike, R. Krsnik, u pripremi za tisak.
-
Metodološke osnove oblikovanja početne nastave fizike, G. Šindler, Školska knjiga, Zagreb, 1980.
-
Teaching Introductory Physics, A. B. Arons, John Wiley & Sons, New York, 1996.
-
Zbornici hrvatskih simpozija o nastavi fizike, HFD, (bijenalno od 1993.).
-
Tutorials in Introductory Physics, L. C. McDermott, P. Shaffer, Prentice Hall, 2002.
-
Physics by Inqury, L. C. Mcdermott, John Wiley & Sons, New York, 1996.
-
Science Teaching and Development of Thinking, A. E. Lawson, Thomson Learning, London, 2002.
-
Reasoning in Physics, The Part of Common Sense, L. Viennot, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2001.
-
Philosophy of Science, Cognitive Psychology, and Educational Theory and Practice, R. A. Duschl, R. J. Hamilton (eds.), State University of New York Press, Albany, 1992.
|