Cilj je kolegija Faktori lokacije industrije i poslovanja upoznati studente s razvojem teorije lokacije, najznačajnijim teoretičarima te razvojem doktrina lokacije industrije. Cilj je također upoznati studente s ulogom i značajem prirodnih i tehnoloških faktora pri izboru lokacije, strukturnim promjenama u industriji i kriterijima za izbor lokacije, kao i prostornim modelima i osnovama prostorne ekonomije. Jedan od glavni ciljeva je i spoznati mjesto i značenje prostorne teorije u ekonomskoj i razvojnoj politici, industrijske organizacije i korporativne strukture i strategija itd. Stečena znanja i razvijene vještine pridonijet će boljem sveukupnom razumijevanju procesa prostornog planiranja i regionalnog razvoja, upoznavanju aspekata industrije u prostornom planiranju, razumijevanju kompleksnosti industrije u prostoru općenito, upoznavanju s glavnim problemima prostornog planiranja koji se odnosi na industriju u Hrvatskoj, razumijevanju značenja faktora lokacije industrije i poslovanja s obzirom na potrebe u suvremenom, globalnom razvoju i gospodarstvu, ali i na regionalnoj razini.
SADRŽAJ KOLEGIJA
1. Povijesni razvitak doktrina i teorija lokacije industrije
a) J. H. Von Thünen: Porijeklo gospodarenja prostorom, Model koncentričnih krugova
b) Prethodnici A. Webera: A. Weber: Povijesni i teorijski okviri nastanka Weberove teorije
c) Andreas Predohl: Marginalizam i lokacija industrije; Supstitucija faktora i lokacija industrije
d) Tord Palander: Ciljevi i metode Palanderove teorije
e) August Loesch: Osnovna problematika teorije A. Loescha
2. Poslijeratni razvoj teorija i doktrina lokacija industrije
a) Ratni i neposredno ratni period
b) Doprinosi francuskih autora teoriji lokacije
c) Razvoj teorija i doktrina lokacije industrije od 1957.-1970.
3. Odjeci konstrukcije lokacije industrije na praktične koncepcije u smještajnom odlučivanju
a) Uloga i značaj prirodnih faktora pri izboru lokacije
b) Strukturne promjene u industriji i kriteriji za izbor lokacije
c) Izbor novih mjesta za lociranje pojedinačnog industrijskog poduzeća
d) Značaj veličine industrijskog poduzeća i njen utjecaj na izbor novih mjesta lokacije
e) Utjecaj tehnološke integracije i specijalizacije u industriji na lokaciju
4. Značenje i mjesto lokacije industrije u regionalnom planiranju i programiranju
a) Lokacija industrije i problem nedovoljno razvijenih regija
b) Lokacija industrije depresivnih regija
c) Lokacija industrije aglomeracijskih područja
5. Prostorna ekonomija
a) Sadržaj i podjela prostorne ekonomije
b) Lokacijski modeli: Individualni lokacijski modeli, Modeli skupnih lokacija: industrijske zone i industrijski kompleksi, Specifične lokacijske relevantne zakonitosti
6. Prostorni modeli
a) Pojam i vrste prostornih modela
b) Ciljevi i zadaci prostornih modela
c) Načela razmještaja u prostoru
7. Osnove policentričnog sustava
a) Polovi razvoja kao nosioci privredne i prostorne ekspanzije
b) Osovine razvoja
c) Teorija praga
8. Mjesto i značenje prostorne teorije u ekonomskoj i razvojnoj politici
a) Case study: Politika razvoja i razmještaja industrije tekstila u svijetu
b) Politika razvoja i razmještaja industrije čelika
c) Politika razvoja i razmještaja automobilske industrije
9. Industrijski klasteri i ekonomski razvoj: Lokacija i klasteri; Pokretanje industrijskih klastera; Identifikacija industrijski klastera; Mali klasteri i politika rasta; Analize industrijskih klastera
10. Industrijski distrikti (oblasti): Definicija i pojava; Multisektorska analiza; Infrastruktura
11. Industrijska organizacija
a) Okolina i organizacijske strukture
b) Lokacija i organizacija
12. Korporativna struktura i strategija
a) Kompeticija i strategija: Monopoli
b) Multinacionalne (internacionalne) korporacije
c) Preoblikovanje korporacija
d) Korporativna forma i prostor
e) Geografska koncentracija ekonomskih aktivnosti
13. Inovacije
a) Nacionalni poslovni sistemi
a) Lokacija i inovacija
b) Inovacijske mreže, regije i globalizacija
14. Regionalna ekonomija i lokacijske komponente razvoja
a) Regionalna ekonomija - definicija
b) Tržišta i analiza lokacije tvrtke
c) Proizvodne lokacije
d) Aglomeracijske (klaster) ekonomije
e) Životni ciklus proizvoda
15. Radna snaga: Regionalna tržišta radne snage
|
- Prezentacije s nastave postavljene na web stranici Geografskog odsjeka.
- Lončar, J., 2021/2022: Faktori lokacije industrije i poslovanja, Nastavna skripta, neobjavljeno
- Steenhius, H-J., 2015: International Operations, How Multiple International Environments Impact Productivity and Location Decisions, Business Expert Press, USA, str. 178.
|