Cilj kolegija Metodika geografije 2 je stjecanje nastavničkih kompetencija za poučavanje geografije u osnovnim i srednjim školama koje uključuju: primjenu zakonskih i podzakonskih akata; poznavanje i razumijevanje nastavnih planova, programa i predmetnih kurikuluma geografije u svim tipovima škola u Hrvatskoj; sposobnost planiranja, programiranja, pripremanja, realizacije i vrednovanja neposrednog odgojno-obrazovnog rada; samostalnu izradu izvedbenih kurikuluma i pisanih priprema za nastavu geografije; formuliranje ciljeva, ishoda učenja i zadataka za provjeru usvojenosti ishoda učenja; odabir i primjenu relevantnih nastavnih strategija, metoda, tehnika i postupaka; odabir i primjenu efikasnih oblika rada; pripremu, realizaciju i vrednovanje terenske nastave; odabir i primjenu adekvatnih nastavnih sredstava te kreiranje novih nastavnih sredstava; sposobnost rukovanja suvremenim nastavnim pomagalima, uključujući i pomagala za orijentaciju; odabir i korištenje pouzdanih izvora u nastavi geografije; izradu i primjenu multimedijalnih sadržaja u nastavi geografije; sposobnost vođenja pedagoške dokumentacije; izradu i primjenu mjernih instrumenata za vrednovanje učeničkih postignuća; samovrednovanje nastave; vrednovanje kurikuluma (ostvarenosti ciljeva); izradu školskih kurikuluma.
SADRŽAJ KOLEGIJA
Predavanja:
1) Uvodno predavanje i seminar: Ciljevi i struktura predmeta, obveze studenata, literatura, vrednovanje postignuća, položaj metodike u sustavu geografskih disciplina, položaj geografije kao nastavnog predmeta u odgojno-obrazovnom sustavu.
2) SOZT, Nastavni plan, nastavni program i predmetni kurikulum geografije. Zakonodavstvo o školstvu u Republici Hrvatskoj: Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u Hrvatskoj; Pravilnik i priručnik za polaganje stručnog ispita; Državni pedagoški standard; ostali pravilnici (o normi neposrednog odgojno-obrazovnog rada, o državnoj maturi, o praćenju i ocjenjivanju) i odluke (o početku i završetku nastave)
3) Kurikulum škole, izvedbeni kurikulumi i tematski planovi nastave geografije.
4) Nastavni izvori, nastavna sredstva i pomagala. Izrada multimedijalnih sadržaja u nastavi geografije.
5) Nastavne strategije. Nastavne metode, postupci i tehnike rada u nastavi geografije.
6) Terenski rad u nastavi geografije, priprema i realizacija terenske nastave i drugih oblika nastave geografije
7) Organizacija nastavnog sata. Pisana priprema za izvođenje nastavnog sata geografije.
8) Individualizirana nastava geografije, prilagođeni program i rad s darovitim učenicima.
9) Elementi i kriteriji vrednovanja i ocjenjivanja učenika.
10) Mjerni instrumenti za vrednovanje učeničkih postignuća.
11) Nastup, retorika i neverbalno ponašanje predavača.
12) Pedagoška dokumentacija.
13) Analiza nastave.
14) Stručno usavršavanje.
15) Stručni ispit.
Seminari:
1) Uvodno predavanje i seminar: Ciljevi i struktura predmeta, obveze studenata, literatura, vrednovanje postignuća, položaj metodike u sustavu geografskih disciplina, položaj geografije kao nastavnog predmeta u odgojno-obrazovnom sustavu.
2) Pravna regulativa.
3) Kurikulum škole, izvedbeni kurikulumi.
4) Nastavni izvori i nastavna sredstva.
5) Nastavne strategije i nastavne metode.
6) Terenski rad u nastavi geografije, priprema i realizacija terenske nastave.
7) Pisana priprema za izvođenje nastavnog sata geografije.
8) Individualizirani i prilagođeni program.
9) Elementi i kriteriji vrednovanja i ocjenjivanja učenika.
10) Mjerni instrumenti za vrednovanje učeničkih postignuća.
11) Nastup, retorika i neverbalno ponašanje predavača.
12) Pedagoška dokumentacija.
13) Analiza nastave.
14) Stručno usavršavanje.
15) Stručni ispit.
|
- Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, SOZT, NRS 2030, važeći pravilnici, nastavni planovi i programi, strukovni te predmetni kurikul, posebna pravila za provedbu natjecanja iz geografije, opća pravila za provedbu natjecanja i smotri, udžbenici, radne bilježnice, školski atlasi, digitalni obrazovni sadržaji za geografiju
- Prezentacije predavanja u PowerPointu
- Ivić, I., Vuk, R., 2021: Hrvatska metodika geografije i edukacijska geografija u posljednjih pet desetljeća, Hrvatski geografski glasnik, 83 (2); 103-132 doi:10.21861/HGG.2021.83.02.05
- Curić, Z., Vuk, R., 2013: Metodika geografije u sustavu odgoja i obrazovanja, Metodike u suvremenom odgojno-obrazovnom sustavu (ur. Milanović, D., Bežen, A., Domović, V.), Akademija odgojno-obrazovnih znanosti, Zagreb, 165-196.
- Vuk, R., Vranković, B., Orešić, D., 2015: Geografija na državnoj maturi 2010. - 2012., Analize i preporuke, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Zagreb (4. poglavlje)
- Vranković, B., Vuk, R., Šiljković, Ž., 2011: Kvalitativna analiza ispita vanjskoga vrjednovanja obrazovnih postignuća učenika osmih razreda provedenih 2008. godine: geografija i integracija nastavnih sadržaja geografije i povijesti, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Zagreb (odabrana poglavlja)
- Bežen, A., 2008: Metodika - znanost o poučavanju nastavnog predmeta, Profil, Zagreb (prvo poglavlje)
- Mattes, W., 2007: Nastavne metode, Naklada Ljevak, Zagreb (odabrana poglavlja)
- M. Matas, Metodika nastave geografije, drugo izdanje (Hrvatsko geografsko društvo, Zagreb, 1998.)
- Zakonski propisi i pravilnici o odgoju i obrazovanju u Republici Hrvatskoj, kurikularni dokumenti, nastavni planovi i programi geografije (dostupni na internetskim stranicama Narodnih novina te MZO-a, AZOO-a, ASOO-a, NCVVO-a i drugih relevantnih ustanova), udžbenici, radne bilježnice, školski atlasi i drugi obrazovni materijali.
|